سایز متن   /

به دنبال آزاد شدن شهر سنجار (شنگال)، بحث ها بر سر اینکه کدام گروه و حزب در این پروسه شرکت داشته و شنگال را آزاد کرده، به اوج خود رسیده است.

کوردپاریز/ سال گذشته که منطقه کردهای ایزدی شنگال توسط داعش تصرف شد، پ.ک.ک حزب دمکرات کردستان عراق و شخص مسعود بارزانی را متهم معرفی کرد که با عقب نشینی نیروهای پیشمرگه، اعضای داعش به آسانی وارد شهر شده و آنرا تصرف کرده است. حال پس از گذشت ماهها از این واقعه و آزادی شنگال، پ.ک.ک می گوید ما اولین نیرویی بودیم که وارد شنگال شدیم و ساختمان های اداری و حکومتی را از داعش پس گرفتیم و تعدادی از آنها را به اسارت گرفتیم. در مقابل هم بارزانی از زمان آزادی این شهر تاکنون، چندین بار این حرف را تکرار کرده که در آزادکردن شنگال به غیر از نیروی پیشمرگه، هیچ نیرو و گروه دیگری حضور نداشته است.

در ادامه ی این بحث ها و متهم کردن یکدیگر، اینبار عبدالرحمن حاجی احمدی رئیس پژاک لب به سخن گشوده و گفته نباید آزاد کردن شنگال، سبب فراموش شدن تصرف آن که عامل اصلی این کار هم حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) بوده، شود.

حاجی احمدی در ادامه گفته: آزادسازی شنگال نباید موجب فراموشی فاجعه اشغال این شهر شود چرا که زخم شنگال فقط از طریق برگزاری دادگاه و رسیدگی به پرونده متهمان این واقعه (پارتی) ممکن خواهد بود. زخم شنگال نه با آزادی آن، نه با بازگشت اهالی آن به شهر، نه با آبادانی آن و نه با تبدیل آن به یک استان درمان نخواهد شد بلکه باید دادگاهی برای رسیدگی به پرونده متهمان واقعه سقوط شنگال برگزار شود. شانزده ماه از فاجعه شنگال گذشته اما نه علت واگذاری شنگال و نه عاملان این فاجعه تاریخی تحت پیگرد قرار نگرفتەاند.

حاجی احمدی در پایان باردیگر با متهم خواندن پارتی در خصوص تصرف شنگال توسط داعش در سال گذشته و وعده هایی که شخص مسعود بارزانی و حزبش به مردم این منطقه داده، گفته: اکنون تلاش می‌شود همزمان با آزادسازی شنگال با وعده تبدیل آن به یک استان تلخی رویداد را از یاد خلق‌های کردستان ببرند. آبادانی شنگال و خدمت به استانی شدن شنگال حق مشروع و بی چون و چرای ساکنین منطقه شنگال است. مردمان کردستان از مسئولان حکومت اقلیم کردستان از جمله از رئیس اقلیم، رئیس حکومت، وزارت پیشمرگ و وزارت داخله انتظار دارند ضمن اعلام دلایل سقوط شنگال، مسئولان این رویداد را معرفی کنند تا در دادگاهی عادلانه مورد محاکمه قرار بگیرند.

لازم به ذکر است که پ.ک.ک طی یک سال گذشته، بارها روی این نکته انگشت گذاشته و شخص مسعود بارزانی را متهم این پرونده معرفی کرده چراکه این گروه معتقد است نیروهای پیشمرگه که وظیفه ی حفاظت از آنجا را داشتند، با دستور شخص بارزانی عقب نشینی کردند و شنگال را دو دستی تقدیم داعش کردند. در مقابل پارتی هم بارها هشدار داده که باید پ.ک.ک از این منطقه خارج شود و در تحولات داخلی عراق مداخله نکند. اخیرا بارزانی گفته بود پیشمرگ های ما به محض آزادشدن کوبانی، آنجا را ترک کردند و اگر پ.ک.ک راست می گوید و به دنبال منافع گروهی خود و ایجاد اغتشاش در اقلیم کردستان نیست، چرا اعضای گروه خود را عقب نمی کشد و منطقه را ترک نمی کند. بارزانی این را هم گفته که پ.ک.ک اگر خیلی به فکر کردهاست و ادعای حامی و ناجی بودن آنها را دارد، برود و دیاربکر را به تصرف خود در آورد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

دیدگاه ها (۲ دیدگاه)

  1. cekdar

    بارزانی جز خیانت کاری برای ملت کورد انجام نداده است فروختن ایزدی ها به داعش هم توطئه یی بود که بارزانی و پارتی با همکاری برخی کشورهای عربی منطقه آنرا محقق ساختند. واقعا هم باید دادگاهی بشه و به اشد مجازات محکوم بشه.

  2. سعید

    اصلا اسم بردن از این پژاک خود اشتباهی بزرگ است آخه پژاک فقط یک اسمه و بس. مثلا این حاجی احمدی چی از دستش برمی آید؟ کی حرفش را گوش می کند؟

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی