سایز متن   /

ما گفته بودیم در ترکیه کوه ها را از وجود تروریست ها پاک خواهیم کرد. هیچ کس؛ با تاکید فراوان عرض می کنم، هیچ کس تصور نکند در این خصوص با کسی مذاکره خواهیم کرد.
به گزارشکوردپاریز, به نقل از خبرگزاری دوغان، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه که در برنامه زنده تلویزیونی از کانال TRT ترکیه سخنرانی می کرد در اظهاراتی عنوان کرده است: قانون اساسی جدید ترکیه را طراحی خواهیم کرد. با پیش داوری ها تغییر قانون اساسی امکان پذیر نیست. قانون اساسی در کشور مادر تمام قانون های رایج است و باید جامع و فراگیر باشد و همه را در نظر بگیرد. زمانی که من در رفراندوم قانون اساسی ۱۲ سپتامبر شرکت کردم برای اولین بار در انتخابات شرکت کرده و به آن قانون رای “نه” دادم. حال من نخست وزیر کشوری هستم که هنوز آن قانون را اجرا می کند. بنده این مسئله را نمی توانم قبول کنم. رهبران احزاب جمهوری خواه خلق، دموکراتیک خلق ها و حرکت ملی ترکیه نیز قانون اساسی ۱۲ سپتامبر ۱۹۸۰ را قبول ندارند. بعد از آن که حکومت در ترکیه را تشکیل دادیم در صورت توافق رهبران سیاسی احزاب با آنان در خصوص تغییر قانون اساسی ترکیه دیدار خواهم کرد. باید مسائل شخصی را به کنار گذاشته و با رعایت اصول بی طرفی در خصوص یک قانون اساسی جامع گفتگو کنیم. در حال حاضر ما دارای ۳۱۷ نماینده در پارلمان ترکیه هستیم تعدادمان برای رفراندوم کافی نیست به همین دلیل باید با احزاب سیاسی در پارلمان ترکیه به توافق برسیم. ما برای عملی کردن سیستمی که در نظر داریم این مسئله را آغاز نمی کنیم. برای زندگی بهتر در ۵۰ سال دیگر این کار را آغاز می کنیم.
وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر روند مذاکرات صلح تاکید کرد: ما گفته بودیم در این کشور کوه ها را از وجود پ ک ک و تروریست ها پاک خواهیم کرد. هیچ کس؛ با تاکید فراوان عرض می کنم، هیچ کس تصور نکند در این خصوص با کسی مذاکره خواهیم کرد. تا زمانی که تمام نیروهای پ ک .ک را از کوه های ترکیه پاکسازی نکرده ایم مبارزات خود را ادامه خواهیم داد. از این به بعد دیگر امکان ندارد به گذشته بازگشته و بر سر مواضع سابق مذاکره کرد. ما در مسیر مبارزه با ترور مسافت قابل توجهی را طی کرده ایم. ما این مبارزات را ادامه خواهیم داد. ملت ترکیه از این مسئله حمایت می کنند.
نخست وزیر ترکیه در ادامه سخنان خود تصریح کرد: مبارزه دولت ترکیه با پ ک ک هیچ تفاوتی با مبارزه این کشور با دولت اسلامی عراق و شام (داعش) ندارد. از زمانی که این مسئله آغاز شد مشروعیت با شاخه سوری پ ک ک ( YPG )نیز برای ما از بین رفت. این مسئله را همواره به تمام کشورهای جهان به خصوص ایالات متحده آمریکا عنوان کرده ایم. هر کسی بخواهد ترکیه را تهدید کند هر که باشد هر کسی که زمینه تهدید ترکیه را فراهم کند برای ما دشمن است. اگر مکانیزم روند مذاکرات صلح تداوم پیدا کرده بود و عناصر مسلح پ ک ک خلع سلاح شده بودند وضعیت فرق می کرد. ما در مارس ۲۰۱۳ حتی با حزب اتحاد دمکراتیک سوریه(PYD) زمینه های گفتگو را ایجاد کرده بودیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی