سایز متن   /

با شمارش ۹۹% آراء

حزب حاکم ترکیه پیروز انتخابات شد/ «عدالت و توسعه» به تنهایی قادر به تشکیل دولت است.

انتخابات ترکیه در حالی پایان یافته که نتایج اولیه شمارش آرا از پیشتازی حزب عدالت و توسعه حکایت دارد و با این نتایج این حزب می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

به گزارش کوردپاریز، با پایان یافتن انتخابات پارلمانی در ترکیه شمارش آرا آغاز شده است.

نتایج انتخابات ترکیه بعد از شمارش ۹۹ درصد آرا به شرح ذیل است:

حزب حاکم:  ۴۹٫۵

حزب جمهوریخواه خلق: ۲۵٫۳

حزب حرکت ملی: ۱۲

حزب دموکراتیک خلق: ۱۰٫۳

این انتخابات پس از آن برگزار می‌شود که در انتخابات ۷ ژوئن گذشته، حزب حاکم عدالت و توسعه، اکثریت مطلق خود را در پارلمان از دست داد و به همین دلیل از تشکیل دولت بازماند. این حزب در رایزنی‌های مستمر با سایر احزاب پیروز نیز نتوانست، اعتماد آنها را برای همپیمانی جلب کند لذا دولت ائتلافی نیز تشکیل نشد و تنها راه موجود، برگزاری مجدد انتخابات بود.

حزب عدالت و توسعه در انتخابات قبلی با ۲۵۸ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمانی در صدر قرار گرفت اما نتوانست حدنصاب لازم را برای تشکیل دولت به تنهایی کسب کند. طبق قوانین ترکیه حزب پیروز در صورتی که بتواند اکثریت کرسی‌های مجلس را (بیش از ٢٧۵کرسی) به دست بیاورد می‌تواند به تنهایی دولت تشکیل دهد.

در انتخابات قبلی(انتخابات ۷ ژوئن) حزب جمهوری‌خواه خلق با ۱۳۲ کرسی در رتبه دوم، حزب حرکت ملی با ۸۱ کرسی در رتبه سوم و حزب دموکراتیک خلق‌ها با ۷۹ کرسی در رتبه چهارم قرار گرفته بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری «آناتولی»، ۵۴ میلیون و ۴۹ هزار و ۹۴۰ نفر برای شرکت در این انتخابات، واجد شرایطند اما ۷۵ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۹۵۵ برگه رأی برای رای‌گیری در داخل و خارج از کشور تهیه شده است. در این انتخابات نیز مانند انتخابات ۷ ژوئن گذشته، نامزدهای مستقل یا وابسته به احزاب مختلف برای کسب یکی از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به نظر می رسد ه.د.پ و پ.ک.ک بیشترین آسیب را از نتایج انتخابات در ترکیه متحمل شده باشند .

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی