سایز متن   /

دانیال عبدالفتاح تحلیلگر مسائل ترک با اشاره به حضور ترکیه در مذاکرات وین گفت: با حضور قدرتمند ایران به عنوان بازیگر اول و مهم منطقه، ترکیه احساس می کند که خارج از بازی قرار گرفته و لذا از طریق شرکت در این مذاکرات قصد دارد که نقشی در آینده سوریه ایفا کند.

کوردپاریز/ عبدالفتاح گفت: در درجه اول مشارکت ترکیه به این عامل بر میگردد که این کشور به دلیل فشارهای روسیه و کار مشترک آن با دولت سوریه، خود را خارج از بازی می‌بیند. در درجه دوم مشارکت ترکیه در مذاکرات وین به این دلیل است که این کشور می خواهد نقش سازنده و تاثیر گذاری در آینده سوریه داشته باشد و سوم اینکه ترکیه می داند که نشست وین جایگزین ژنو خواهد بود و دوره تحمیل برنامه هایش به این مذاکرات و تعیین تکلیف کردن برای آن به پایان رسیده است. ترکیه احساس می کند که با حضور قدرتمند بازیگر اول منطقه ای و مهم یعنی جمهوری اسلامی ایران، از بازی خارج شده است. ورود قدرتمند ایران به این مذاکرات، عقب نشینی هم پیمان ترکیه یعنی آمریکا از مواضع قبلی موجب شده است که آنکارا در مذاکرات وین حضور داشته باشد.

مهمترین شرطی که ترکیه برای این مذاکرات دارد این است که اخوان المسلمین در دولت آینده سوریه حضور و بر بخشهای مهم دولت این کشور تسلط داشته باشند. ترکیه می خواهد در آینده خود را از نظام سوریه چه نظام فعلی یا نظام جدید در امان بدارد و می خواهد نقشی در آینده سوریه و بازسازی این کشور داشته باشد.

ترکیه امروز در مذاکرات شرکت نکرده که با باقی ماندن بشار اسد در قدرت مخالفت و یا مرحله زمانی و شکل مرحله انتقالی در سوریه را مشخص کند، زیرا در ژنو و مسکو این چیزها مطرح بود، ولی در وین چنین شرطهایی از سوی ترکیه مطرح نخواهد شد. ترکیه دیگر این امکانات را ندارد و در توانایی آن نیست که خارج از چارچوب ناتو و همچنین بدون موافقت شورای امنیت و موافقت داخلی مردم ترکیه دست به اقدام نظامی علیه سوریه بزند. از سوی دیگر اقتصاد ترکیه دیگر هیچ اقدام نظامی این کشور را تحمل نمی کند.

حمایت ترکیه از تروریستها به بالاترین حد خود رسیده و ترکیه تمام انواع حمایتها را در اختیار تروریستها قرار داده است اما امروز ترکیه در حال عقب نشینی و قبول شکستی بسیار سنگین است.

م: تسنیم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی