سایز متن   /

روز جمعه مذاکرات چند جانبه درباره مسئله سوریه در وین جریان داشت. ۱۹ هیئت از جمله نمایندگان تمام کشورهای عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ایران و عربستان سعودی در این مذاکرات شرکت دارند.

به گزارش کوردپاریز به نقل ازخبرگزاری ریانووستی، مذاکرات تقریبا ساعت ۹ و ۴۵ دقیقه به وقت محلی آغاز شد و وزیران پس از پایان بخش اول گفتگو از اطاق مذاکره خارج شدند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در لابی هتل امپریال وین که مذاکرات در آنجا جریان دارد، با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفتگوی کوتاهی انجام داد.

وزیر امور خارجۀ فرانسه لوران فابیوس گفت که دو هفتۀ دیگر نشست مشابه ای برگزار خواهد شد. او تصریح نمود که برغم اختلافات به ویژه بر سر آیندۀ بشار اسد، مذاکره کنندگان به پیشرفت هایی از جمله بر سر روند سیاسی انتقال قدرت، حکومت انتقالی، انتخابات، قانون اساسی آینده سوریه دست یافتند.

در جریان مذاکرات جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، اعلام کرد که رییس جمهوری این کشور، باراک اوباما، با اعزام حدود پنجاه تن از تکاوران ارتش آمریکا به شمال سوریه موافقت کرده است. وی هدف از این اقدام را کمک به نیروهای محلی برای نبرد با گروه “دولت اسلامی” یاد کرده است. همزمان ارتش آمریکا با استقرار هواپیماهای جنگندۀ خود از نوع “آ ۱۰” و “اف ۱۵” در پایگاه هوایی ترکیه قدرت هوایی اش را در سوریه تقویت خواهد نمود.
ایران به عنوان یکی از دو متحد اصلی بشار اسد برای اولین بار در چنین مذاکراتی شرکت می کند. پیش از آغاز گفتگوها، دولت ایران پشتیبانی خود را از طرح یک دورۀ انتقالی شش ماهه در سوریه اعلام کرد و افزود که در پایان این دوره، برگزاری انتخابات در سوریه سرنوشت بشار اسد را تعیین خواهد کرد.

معاون وزیر امور خارجۀ ایران، حسین امیرعبداللهیان، گفته است که جمهوری اسلامی ایران هیچ اصراری ندارد که بشار اسد تا ابد در قدرت بماند.
سرنوشت بشار اسد مهمترین موضوع اختلاف میان شرکت کنندگان در مذاکرات بین المللی دربارۀ سوریه است. وزیر امور خارجۀ عربستان عادل الجبیری ابراز اطمینان کرده که بشار اسد به شکلی از اشکال – در نتیجۀ یک روند سیاسی انتقال قدرت و یا به طور قهرآمیز – قدرت را ترک خواهد کرد.”

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی