سایز متن   /

هالوک کوچ، معاون و سخنگوی حزب جمهوری خواه خلق ترکیه اسناد توافق پ ک ک با دولت اردوغان در اسلو پایتخت نروژ را رسانه یی کرده که در ۳ پاراگرف و ۹ ماده آمده و این متن توافق نامه توسط طرف های مذاکره کننده به امضا رسیده و در مرکز اسناد رسمی دولتی بایگانی می شود که به شرح ذیل است:

*- با در نظر گرفتن این موضوع که درگیری ها در ترکیه باعث به وجود آمدن خشونت شده و جان و مال انسان ها هدف قرار گرفته است و با توجه به این که نیاز به صلح پایدار، امنیت و همکاری در کشور احساس می شود هر دو طرف در خصوص تداوم مذاکرات اسلو همفکری خود را به میان گذاشته اند.

*-  طرف های مذاکره حل و فصل مسئله کردها به نحوه دموکراتیک و با رعایت حقوق انسانی و حقوق اساسی از طرق مذاکره و گفتگو را اساس قرار داده و در این خصوص به یک دیدگاه مشترک دست پیدا کرده اند. در همین راستا هر دو طرف مذاکره کننده بر آغاز هر چه سریعتر مذاکرات مستقیم تاکید دارند.

*-  آغاز مذاکرات اسلو با تمام اقدامات و تلاش هایی که تا کنون در خصوص حل و فصل مسئله کردها صورت گرفته است کمک شایانی کرده و زمینه های سیاسی و اجتماعی در خصوص حل و فصل مسئله کردها را تقویت کرده است.

ماده های مورد توافق قرار گرفته در مذاکرات اسلو

  • طرف های مذاکره کننده اراده قاطع خود در خصوص حل و فصل مسئله کردها از طریق مذاکرات اسلو و امرالی را یک بار دیگر به میان گذاشته و آشکارا آن را بیان کرده اند.
  • طرف های مذاکراه کننده برای حل و فصل پایدار مسئله کردها مذاکرات و تماس های خود در چارچوب مذاکرات اسلو و امرالی را تا کنون پیگیری کرده و اساس کار را بر این موضوع قرار داده اند که تمام اقداماتی که در این راستا صورت گرفته است در قوانین کشور و قانون اساسی جمهوری ترکیه وارد شود.
  • پیش نویس هایی که عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک در ۱۰ می ۲۰۱۱ در امرالی تحت عناوین «اصول اولیه برای حل و فصل دموکراتیک مسائل اساسی اجتماعی ترکیه»، «اصول اولیه برای صلح عادلانه در روابط دولتی و اجتماعی در ترکیه»، «طرح حل و فصل دموکراتیک مسئله کردها و اقدامات لازم برای صلح عادلانه در ترکیه» در اختیار طرف های مذاکره کننده در اسلو گذاشته است اساس قرار خواهد گرفت و نهایتا تا هفته اول ژوئن ۲۰۱۱ پیشنهادات و دیدگاه های خود در خصوص این پیش نویس ها را ارائه خواهد داد. طرف کرد مذاکره کننده این پیش نویس ها را پذیرفته و تمام اصول ارائه شده در آن را قبول خواهد کرد.
  • طرف های مذاکره کننده در حین مذاکرات خود ساختارهای اشاره شده در پیش نویس هایی که در بند سوم آمده است را تاسیس خواهند کرد. این ساختار ها شامل: کنگره قانون اساسی، کنگره صلح و کمیسیون حقیقت و عدالت خواهد بود.
  • طرف های مذاکره کننده ترک، بلافاصله بعد از انتخابات اجازه دیدار ۲ نماینده کرد با عبدالله اوجالان را صادر کرده و کمیسیون ها و کنگره های اشاره شده در ماده چهارم را تاسیس خواهند کرد. بعد از تاسیس کمیسیون ها و کنگره های مذکور یک کمیسیون در زیر مجموعه کمیسیون های اشاره شده به وجود خواهد آمد و روابط با عبدالله اوجالان را بررسی خواهد کرد.
  • اعمال فشار، دستگیری و منع فعالیت برای سیاستمداران و نمایندگان قانونی کردها و همچنین رسانه های کردی در ترکیه لغو شده و تمام محدودیت ها در این خصوص برداشته خواهد شد. تمام عملیات های نظامی و پلیسی که تحت عنوان عملیات های KCKصورت می گیرد متوقف خواهد شد و کسانی که در این روند بازداشت شده اند وارد روند آزادسازی خواهند شد. در این راستا طرف ترک در اولین اقدام خود تعهد می کند سیاستمداران کرد زندانی در ترکیه را در عید نوروز و بعد از آن آزاد کند.
  • طرف های مذاکره کننده در بالاترین مرتبه از سلسله مراتب خود پیامی ابلاغ خواهند کرد که پیگیری انتخابات در یک فضای امن (اشاره به انتخابات پارلمان ۲۰۱۱) و عادی سازی در ترکیه را حامل خواهد بود.
  • برای حل و فصل نهایی مسئله کردها عدم درگیری میان پ.ک.ک و ترکیه را اساس قرار داده و در این راستا تمام عملیات های نظامی، سیاسی و دیپلماتیکی از جانب ترکیه و پایان دادن به تظاهرات ضد حکومتی و عملیات های نظامی توسط پ.ک.ک به صورت متقابل اتخاذ شده و تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد. در این چارچوب طرف های مذاکره کننده تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۱ هر نوع عملیات و حرکت های نظامی را خاتمه خواهند داد.
  • طرف های مذاکره کنند آمادگی خود برای عمیق تر شدن مذاکرات و گفتگو در خصوص مسائل بنیادی را اعلام کرده و نیمه دوم ماه ژوئن ۲۰۱۱ بار دیگر دور هم جمع خواهند شد.

 

دوران کالکان، از سران پ.ک.ک در اظهاراتی ضمن تایید این اسناد عنوان کرده است: مذاکرات اسلو را حکومت ترکیه با ما پیگیری کرده بود. این مذاکرات در بالاترین سطح مقامات دو طرف صورت گرفته و اسنادی که اکنون توسط حزب جمهوری خواه خلق ترکیه رسانه ای شده است آن موقع به امضای هر دو طرف رسید. اگر در خصوص این مذاکرات حکومت آن را نفی می کند اکنون دیگر اسناد آن در اختیار همگان قرار گرفته است. حال در عرصه سیاسی ترکیه مناظره هایی در خصوص مذاکرات اسلو به وجود آمده است. اسناد منتشر شده در رسانه های ترکیه اسناد واقعی هستند ما مذاکرات را رسما دنبال کرده بودیم. نمایندگان ما برای خوردن چای و گپ با حکومت ترکیه به اسلو نرفته بودند.

م: تودی زمان، sondakika و کردپرس

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی