سایز متن   /

سفیر سابق آمریکا در ترکیه اعلام کرد، واشنگتن در صورتی که حزب اتحاد دموکراتیک سوریه ـ پ‌ی‌د(شاخه سوری پ‌ک‌ک) تهدیدی علیه ترکیه محسوب شود با آن مانند حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) برخورد خواهد کرد.

به گزارش کوردپاریز/  روزنامه حریت ترکیه در این باره نوشته: فرانسیس ریکیاردون، یکی از سفرای پیشین آمریکا در ترکیه و رئیس فعلی شورای آتلانتیک در این باره گفت، حزب اتحاد دموکراتیک (شاخه سوری پ‌ک‌ک) با اعلام اینکه در هیچ حمله علیه ترکیه حضور نخواهد داشت تفاوت خود با پ ک ک را نشان داده است. با این حال ریکاردون تاکید کرد، آمریکا در صورتی که این حزب تهدیدی علیه ترکیه محسوب شود همانند پ ک ک با آن برخورد خواهد کرد.

ریکیاردون در ادامه افزوده: اگر پ‌ی‌د با پ ک ک علیه ترکیه همکاری کند و به تهدیدی علیه این کشور تبدیل شود ما هم با آنها مانند پ ک ک برخورد می‌کنیم. پیش از این احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه همزمان از روسیه و آمریکا به دلیل حمایت تسلیحاتی از یگان‌های حفاظت خلق ـ ی‌پ‌گ (شاخه نظامی سوری پ‌ک‌ک و پ‌ی‌د)، جهت تقویت آنها در مبارزه با گروهک تروریستی داعش به شدت انتقاد و ابراز نگرانی کرد، این تسلیحات ممکن است از سوی پ ک ک علیه ترکیه استفاده شود. پس از آن نیز وزیر خارجه ترکیه به حزب اتحاد دموکراتیک هشدار داد مراقب گام‌های خود باشند و هرگونه اقدام علیه ترکیه بی‌پاسخ نمی‌ماند.

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک)، در لیست ترور آمریکا و اتحاد اروپا قرار دارد و حزب اتحاد دمکراتیک هم زیرشاخه‌ی این گروه است که در سال ۲۰۰۴ در دامنه‌های کوهستان قندیل و با مشارکت سران پ‌ک‌ک تأسیس شد و تا اینکه با شروع ناآرامی‌ها در سوریه، این گروه هم با دستور سران پ‌ک‌ک، راهی مناطق مرزی و کردنشین سوریه در شمال این کشور شد و بعدها هم با شدت گرفتن ناآرامی‌ها و به دستور پ‌ک‌ک و حمایت و کمک سران این گروه، شاخه‌ی نظامی آن موسوم به ی‌پ‌گ هم تأسیس شد که امروز به عنوان یکی از بازیگران ضد داعش در دست غربی‌ها تبدیل شده است.

طبق آماری که خود گروه بطور غیرمستقیم در رسانه‌های خود بعضاً‌ به آن اشاره کرده، تاکنون بالغ بر ۱۵۰۰ فرمانده شاخه نظامی پ‌ک‌ک موسوم به (ه‌پ‌گ) طی این چند سال برای آموزش و کمک این شاخه نظامی به شمال سوریه اعزام شده‌اند که اکثراً از افراد کارکشته و باتجربه پ‌ک‌ک در امر نظامی بوده‌اند. لذا اینکه ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د را جدا از پ‌ک‌ک فرض کنیم، فقط در قالب منافع و جهت‌های سیاسی می‌گنجد و بس! وگرنه پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ حتی تغییر رنگ و گفتار هم نداده‌اند و از همه مهمتر خود نیز به وضوح به این موضوع اعتراف می‌کنند که آنها سرباز و گوش به فرمان عبدالله اوجالان (رهبر پ‌ک‌ک در زندان امرالی) هستند.

اما ذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د هم بسان دیگر گروه‌ها که چند صباحی در اختیار غربی‌ها بوده و در راستای منافع خود از آنها استفاده کرده و بعد هم در همان لیست سیاه قرار داده خواهند شد. چراکه مقامات آمریکایی بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که سیاست‌های آنها در حال حاضر اینطور اقتضا می‌کند که با این گروه‌ها اینچنین رفتار کنند و این روند تا نابودی داعش خواهد بود.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی