سایز متن   /

رسانه‌های ترکیه با انتشار خبری نوشتند: شعبۀ ۱۳ دادگاه جزایی استانبول دادخواست تنظیم شده توسط دادستان‌ها را علیه فتح الله گولن، روحانی ساکن آمریکا، و ۶۸ متهم دیگر به اتهام گرد آوری غیر قانونی اطلاعات در جریان عملیات ضد فساد ۲۵ دسامبر و دستیارش، سنان دورسون پذیرفته است.

کوردپاریز، علاوه بر این دادگاه مصمم است از وزارت دادگستری درخواست کند که به منظور صدور اعلان قرمز برای گولن و دورسون اقدام شود. اخیراً یک دادگاه دیگر نیز حکم بازداشت دیگری برای گولن صادر کرده بود. اتهام وی در آن دادگاه تخریب یک گروه مذهبی رقیب به واسطۀ فعالان گولنیستی بود که برای دولت کار می کردند.

حکومت ترکیه فعالیت های گولن و هوادارانش را تهدیدی ملی قلمداد می کند، چون متهم به شنود مکالمات هزاران نفر از جمله مسئولین حکومتی، کد گذاری تلفن ها و رخنه در میان نهادهای حکومتی با هدف سرنگون کردن حکومت هستند .

محمد فتح الله گولن واعظ، نویسنده و تدریس کننده علوم اخلاقی و الهیات اهل ترکیه است که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می کند.

گولن در طول عمر خود مشغول تدریس نسخه ای پیشرفته از اسلام با عنوان “اسلام آناتولیایی” که مبتنی بر آموزه های یک عالم اسلامی به نام سعید نورسی بوده است. در تفکر گولن که عمیقاً معتقد به مدارا و تسامح است؛ هرگونه تروریسم شدیداً محکوم است و او معتقد به گفتگوی بین ادیان الهی و پیروان کتاب های آسمانی است و خود او برای چنین گفتمان هایی با واتیکان و برخی مراکز مذهبی یهودی بارها پیشقدم شده است. در فضای فکری ترکیه گولن به عنوان شخصی محافظه کار و میانه رو و در عین حال مذهبی محسوب می شود. او از ایده حجاب برای زنان حمایت می کند و شاگردان و پیروان خانم او غالباً روسری به سر می کنند. (م:ویکی‌پدیا)

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی