- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نتیجه دیدارهای ترکیه و آلمان

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان دیروز(یکشنبه ۲۶ مهر) وارد استانبول شد تا در مورد طرح اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویی با مقامات ترکیه دیدار کند. هر دو کشور وعده داده‌اند که برای حل این بحران از نزدیک همکاری کنند.

کوردپاریز/ مرکل علاوه بر این وعده داده تا از امکان سفر شهروندان ترکیه به آلمان بدون نیاز به ویزا و همچنین از عضویت این کشور در اتحادیه اروپا حمایت کند.

درپایان این دیدارها که با رئیس جمهور و نخست وزیر ترکیه انجام شد، احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در نشستی خبری نتیجه‌ی دیدارها را اینچنین بیان کرد: ترکیه و اتحادیه اروپا برای حل بحران پناهجویی به توافق‌هایی رسیده‌اند، هر چند هنوز باید درباره مسائلی بحث و مذاکره کرد. دولت‌های اروپایی سه روز پیش توافقی را امضا کردند که هم موج ورود مهاجران به اروپا را سبک‌تر مى‌کند و هم ممکن است ترکیه را یک گام به پیوستن به اتحادیه اروپا نزدیک‌تر کند. رهبران اتحادیه اروپا موافقت کرده‌اند که ویزاى شنگن را زودتر از موعد مقرر قبلى در اختیار آن دسته از شهروندان ترکیه بگذارند که خواهان سفر به اتحادیه اروپا هستند و در عین حال مذاکرات با ترکیه را براى پیوستن به اروپا از سر بگیرند.

منتقدان حزب عدالت و توسعه، حزب اردوغان، می‌گویند او از تفاهم اتحادیه اروپا و ترکیه، در انتخابات پارلمانی ترکیه که کمتر از دو هفته دیگر برگزار می‌شود بهره‌برداری تبلیغاتی خواهد کرد.

داوود اوغلو، در نشت خبری، با بیان این مطلب که “برای حل بحران مهاجرت با کشور آلمان همکاری می‌کنیم” گفت: ما در این دیدار مسایل منطقه و بین المللی به ویژه مسئله سوریه را به طور گسترده مورد بحث قرار دادیم. هر دو کشور نارضایتی خود را در مورد عدم حل بحران و جنگ پنج ساله سوریه که به تراژدی انسانی بزرگ قرن حاضر تبدیل شده است ابراز کردند. موضوع مهاجرت و آوارگی میلیون‌ها سوری بدون حل بحران داخلی سوریه بسیار دشوار است. اگر جنگ داخلی سوریه اتفاق نمی‌افتاد امروز نه ترکیه و نه آلمان و کشورهای اروپای با موج مهاجرت مواجه نمیشدند. ما در این راستا گفتگوی گسترده‌ای انجام دادیم. ترکیه تاکنون هیچ گونه کمکی از کشورهای اروپایی برای مقابله با موج عظیمی پناهجویان دریافت نکرده است. در حالی که بسیاری از رهبران کشورها بر ضرورت بازگرداندن پناهجویان اصرار می ورزند  .کشور آلمان از ترکیه در برابر تروریسم پشتیبانی می‌کند و دو کشور در رابطه با برخی مسائل بین المللی دارای دیدگاه‌های نزدیکی هستند.

آنگلا مرکل در این نشست خبری از همکاری کشورش با ترکیه در زمینه حل بحران پناهندگان اعلام آمادگی کرد و گفت: برای حل و فصل بحران سرازیر شدن پناهجویان به کشورهای اروپایی، به روابط مستحکمی با ترکیه نیازمندیم. حل بحران پناهجویان سوری به اعتقاد ما در یک مسیر خوبی قرار گرفته است. باید همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای حل این بحران همکاری مشترکی داشته باشند. خواهان آغاز هفدمین فصل مذاکرات ترکیه و اتحادیه اروپا هستیم. ما خواهان ترکیه‌ای با ثبات در زمینه سیاسی و اقتصادی هستیم. با مقامات ترکیه در باره استقرار موشک‌های پاتریوت در مرز ترکیه و آموزش نیروهای کرد برای مقابله با داعش بحث و تبادل نظر کردیم.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در کاخ یلدیز در استانبول به خبرنگاران گفت: از مرکل درخواست کردم تا کشورهای آلمان، فرانسه، انگلستان و اسپانیا در این روند از ترکیه حمایت کنند. مهاجرت پناهندگان به سمت ترکیه و به کشورهای غربی مسئله مهم است که در این باره مسؤولیت سنگینی که ترکیه به دوش گرفته است را به مرکل  یادآور شدیم .ایشان نیز بر ضرورت کمک به ترکیه در تقسیم این مسولیت اعتراف کرد.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز با بیان اینکه از مسؤولیت سنگینی که ترکیه با پذیرفتن بیش از ۲ میلیون پناهنده سوری بر دوش گرفته‌است کاملا آگاه هستند، گفت: بخاطرمنافع مشترک دو کشور و با در نظر داشت تحولات منطقه افزایش موج بناهجویان و و عبور آنها از طریق ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا قابل پیشبینی است. بنابراین باید مسؤولیتی که ترکیه در قبال پناهجویان به دوش گرفته است، بین کشورهای این اتحادیه تقسیم شود.

م: آناتولی