سایز متن   /

سلیمان ویسی

این روزها روند نزاع رسانه ای حدکا و پژاک وارد مرحله جدیدی شده است، پ.ک.ک علیرغم تلاشی که در جهت ایجاد وجه غالب برای خود در میان سایر جریانات کوردی می نماید ولیکن به جهت رفتار های مبتنی بر خشونت عریان و مشی مسلحانه که طی سالیان گذشته در پیش گرفته و البته قربانیان بی شماری نیز از میان مردم کورد را در پرونده اعمال خود جای داده است، نمیتواند با این روند به حیات خود ادامه دهد . در این میان گروه های دیگری نیز هستند که علیرغم مشی مسلحانه و خشونت باری که دنبال می نمایند کمتر در بازی های قدرتهای منطقه ای وارد شده و بیشتر بصورت گزینه های زیر میز مورد نظر بوده و این شرایط برای آنها وضعیتی را ایجاد کرده که به نظر می رسد تلاش های آتی آنها در جهت قرار گرفتن در جایگاهی خواهد بود که از زیر میز به سمت گزینه های روی میز، قدرتهای منطقه ای که به عنوان ابزار قدرتهای بین المللی در منطقه خاورمیانه هستند حرکت نمایند .

url
پ.ک.ک با بهره برداری رسانه ای و تبلیغاتی از فضای ایجاد شده توسط داعش سعی کرده تا خود را در مسیر شی وارگی به نحوی تزئین کند که مطمع نظر بازیگران منطقه ای و برخی قدرتهای بین المللی قرار گیرد و البته این ویژگی هرچند برای پ.ک.ک تاریخ مصرفی را مشخص میکند ولیکن این گروه خشونت طلب و رادیکال را در مسیری قرار خواهد داد که بتواند به حداقلی از تصورات و آرمانهای دور و دراز ترسیم شده دست یابد . این رویکرد پ.ک.ک را محدود به یک یا چند منطقه خواهد نمود هر چند که همچنان شعارهای بزرگ پیش روی فرمانبران در پ.ک.ک خواهد بود .
اما شرایط در گروه هایی نظیر حدکا کمی بدتر است، آنها سالها است که با قرار گرفتن در جایگاه شی وارگی خود را برای برخی سردمداران عرب منطقه بزک کرده اند ولی نقش جدید پ.ک.ک و پژاک آنها را در حاشیه قرار داده است .

این روزها نزاع بر سر یک معبر و چند نقطه آن هم در نقاطی که همچون مقر های آنها با شهر نشینی و آداب زندگی شهروندی فاصله بسیار دارد ، دوباره بین پژاک و حدکا جدی شده است و این نزاع که ابتدا در فضای رسانه ای شکل گرفته بود اکنون با گرفتن دو قربانی از حدکا با وضعیت جدید روبرو شده است . اخبار منتشر شده که بیشتر از سوی منابع محلی و به مدد تکنولوژی ارتباطی بدست آمده حاکی از صحت این درگیری ها می باشد، همچنین بر اساس این اخبار پژاک با مین گذاری مناطقی که محل تردد نیروهای حدکا می باشد موجب آسیب دیدن جدی دو تن از اعضای حدکا شده است هر چند که تاکنون مسئولیت این اقدام از سوی پژاک به عهده گرفته نشده است . این دو تن که منابع محلی نام های آنها را خدر ابراهیمی اهل پیرانشهر و یاسر سلطانی اهل نقده معرفی کرده اند به شدت مجروح شده و آسیب های جدی دیده اند .

2921_635795640954718585_s
به نظر میرسد نزاع قرون وسطایی این گروه های خشونت طلب و رادیکال در یک فضای خلاء شکل می گیرد که پیرامون این گروه ها کشیده شده و تصورات انتزاعی آنها پایانی تلخ را برای آنها رهنمون می سازد . شاید اگر این گروه ها به تاریخ به عنوان چراغ راه آینده نگاه می کردند و می توانستند بر توهمات خود غلبه کرده و با شجاعت از رویکرد پاردوکسیکال خود عدول می کردند و تئوری ابطال شده خود را نقد و وارد دوره گذار می شدند، شرایط با واقع گرایی پیش روی آنها قرار میگرفت .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی