سایز متن   /

مقامات ترکیه معتقدند که دیگر نمی‌توان پروسۀ آشتی را از نو آغاز کرد با این دیدگاه که گویی هیچ اتفاقی نیفتاده است. این پروسه «قابل ادامه دادن نیست».

کوردپاریز/ یالچین آکدوغان معاون نخست وزیر ترکیه، که در یک جلسۀ مشورتی محلی حزب خود، حزب عدالت و توسعه (AKP)، صحبت می کرد، درباره پروسه‌ی صلح و مذاکره به منظور حل معضل پ‌ک‌ک و رهبر زندانی آن در جزیره امرالی که دوران محکومیت خود را می‌گذراند؛ گفته: ما این پروسه را با هدف تفریح شروع نکردیم که به سادگی هم قابل برگشت باشد. سه ماه از شدیدترین درگیری‌ها در استان‌های جنوب شرقی ترکیه و مناطق شمال عراق می گذرد، آنکارا دست به حملات هوایی علیه این گروه زده است. در این مدت بیش از ۱۰۰ تن از پرسنل نیرو های امنیتی و صد ها تن از اعضای پ‌ک‌ک کشته شده‌اند و شمار زیادی هم زخمی.

این مقام مسؤل در ادامه گفته: برخی می پرسند چرا حکومت پروسه را با هدف پایان دادن به سه دهه نبرد میان نیرو‌های امنیتی ترکیه و پ‌ک‌ک، از نو آغاز نمی کند؟ در حالی که آنها این خشونت را شروع کردند. ما نمی‌توانیم بگوییم خوب داشتیم چه می گفتیم؟ بیایید از اول شروع کنیم. اینجا یک خلأ امنیتی به وجود آمده است. پ‌ک‌ک از پروسه سوء استفاده کرده و به آن خیانت کرده است. آنچه می خواهم به آنها بگویم این است: شما نمی‌توانید پروسه را ادامه دهید، حتی اگر قصدتان ادامه دادن آن باشد. چون با این اعمال و اقدامات پروسه دیگر قابل ادامه دادن نیست. اگر گروهی بیایند جاده‌ها را ببندند، مردم را ربوده و به کوهستان‌ها ببرند و مردم را تحت فشار بگذارند، شما چگونه می‌توانید در این شرایط چیزی را ادامه دهید؟ اگر این گروه مسلح شود و گروه‌های مسلحانۀ جدیدی تأسیس کند، چگونه می توانید ادامه دهید؟ اگر اقدامات نامشروع صورت گیرد پروسه غیر قابل تداوم می شود. این خلأ امنیتی به طور کامل پر خواهد شد.

منبع: حریت

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی