سایز متن   /

در روز عید قربان، تدابیر امنیتی در مسیرهای اصلی حجاج به شدت افزایش یافت و تمام مسیرهای فرعی مسدود شدند. همین امر باعث شد تا ازدحام حجاج در مسیر ۲۰۴ به شدت افزایش یابد و خیل عظیم حجاج در این مسیر گرفتار آیند.

کوردپاریز/ این دومین حادثه مرگبار در جریان مناسک حج امسال در عربستان محسوب می‌شود. حدود دو هفته پیش نیز سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نزدیک به ۱۲۰ کشته و صدها زخمی بر جای گذاشت.

به گفته سازمان حج و زیارت در این حادثه تاکنون بیش از ۱۲۰۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۰۰۰ تن نیز مجروح شده‌اند. که ۱۳۱ تن از قربانیان ایرانی هستند.

یک روزنامه لبنانی در گزارشی اعلام کرد حضور کاروان پسر پادشاه عربستان سعودی در سرزمین «منا» موجب تغییر حرکت حجاج و فاجعه مرگبار شده است.

به گزارش روزنامه الدیار لبنان، کاروان «سلمان بن عبدالعزیز» جانشین ولیعهد سعودی، پسر شاه و وزیر دفاع در مرکز منا، علت اصلی تغییر حرکت زائران بیت الله الحرام و مرگ حدود یک هزار نفر در سرزمین منا بوده است.

گفته می شود این اتفاق مرگبارترین حادثه در طول انجام مناسک حج در  سالهای اخیر بوده است.  در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در حین مناسک حج رخ داده است. در سال ۱۹۹۰ نیز ۱۴۲۶ نفر در تونل منتهی به مسجد الحرام، بر اثر ازدحام بسیار زیاد و افتادن حجاج زیر دست و پای دیگران جان باختند.

در سال ۱۹۹۴هم ۲۷۰ نفر از حجاج به دلیل ازدحام جمعیت در پل جمرات کشته شدند. در سال ۱۹۹۷نیز ۳۴۰ حاجی در منا به دلیل آتش سوزی در خیمه‌ها کشته شدند. این حادثه ۱۵۰۰ زخمی نیز بر جای گذاشت.

در سال ۱۹۹۸هم ۱۸۰ حاجی بر اثر ازدحام هنگام رمی جمرات جان باختند. حج سال ۲۰۰۴ هم با کشته شدن ۲۵۱ نفر به دلیل ازدحام جمعیت در رمی جمرات همراه بود.

در سال ۲۰۰۶ هم فرو ریختن سقف هتلی در مکه به کشته شدن ۷۶ نفر از حجاج آسیایی منجر شد. در همین سال ۳۶۳ نفر هم به خاطر ازدحام جمعیت در رمی جمرات کشته شدند.

وقتی عربستان پروژه هویت زدایی مکه را به “نورمن فاستر” میدهد باید منتظر فجایاع بزرگی همچون سقوط جرثقیل باشیم اما:

  • حادثه منا درمناسک حج، صحنه ای از سناریوی جنگ قدرت درآل سعود بود که طی آن محمد بن نایف (ولیعهد و مسوول حج) بی کفایت معرفی بشود تا بعد از مراسم حج برکنار و “محمدبن سلمان” جایگزین وی بشود.
  • ممکن است افشای خبر خودروهای “محمد بن سلمان” در منا و دخالتش در بوجود آمدن این حادثه، پاسخ “بن نایف” به سناریوی “بن سلمان” باشد.
  • از مدتها قبل برخی منابع اعلام می کردند که پادشاه بعد از حج کناره گیری و پسرش (بن سلمان) را به عنوان جایگزین خود معرفی خواهد کرد. ازطرف دیگر جناح دمکرات آمریکا هم مایل به روی کارآمدن “بن نایف” بود.
  • به نظرمی رسد سناریوی بی کفایت سازی بن نایف، جنگ قدرت رادر آل سعود شعله ورکرده.به همین خاطر احتمالا در روزهای آینده شاهد تشدید جنگ قدرت در آل سعود خواهیم بود.
  • برخی خبرها حاکی است که ملک سلمان دستور داده لیستی از برگزارکنندگان مراسم منا تهیه تا آنان به عنوان مسبب حادثه گردن زده شوند!
    این دستور نشان از آغاز تصفیه حساب ها و زمینه سازی برای مقصر ساختن بن نایف درجنگ قدرت و برکناری او و درنتیجه افزایش قدرت پسر پادشاه “بن سلمان” و اجرای نقشه پادشاه است.

اما فارغ از اینکه کدام جریان بین شاهزادگان سعودی برنده این بازی نجس و خونبار خواهد شد، مساله اول و فاجعه جانکاه این نکته است که:
آنچه برای این شاهزادگان کمترین اهمیت را دارد، جان حاجیان از سراسر جهان و زنده یا مرده بودن مسلمین مظلوم است.

عربستان به عنوان بازیچه دست آمریکایی‌ها در منطقه، سناریوهای زیادی را به منظور ناامن کردن منطقه و مداخله در امور کشورهایی همچون یمن، عراق، سوریه و ایران طراحی کرده‌اند. حمله‌ی عربستان به یمن و کشتار مردم غیرنظامی و بی‌دفاع، کمک به تروریست‌ها در سوریه و عراق و کمک‌های مالی به گروه‌های خشونت‌طلب در منطقه به منظور ورود به مرزهای ایران و ناامن کردن مناطق مرزی، بخشی از عملکرد منفی این کشور در سال‌های اخیر بوده است.

تاکنون اسناد و مدارک زیادی منتشر شده که حکایت از کمک‌های این کشور به گروه‌ها و احزابی بوده که جمهوری اسلامی را دشمن خود معرفی کرده‌اند و به هرنحو و راهکاری درصدد ضربه زدن و یا ناامن کردن مرزهای این کشور بوده‌اند؛ اما تاکنون علی‌رغم کمک‌های عربستان و امثالهم، راه به جایی نبرده‌اند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی