- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

پژاک و پاردوکس اخلاقی

روایتی مستند از پژاک

به گزارش کوردپاریز ، به نقل از پایگاه خبری ندای ارومیه، یکی از اعضائ جدا شده پژاک به بیان اخباری از درون این گروه مسلحانه و تجزیه طلب پرداخته که ضرورت توجه نهاد های حقوق بشری را به این موضوع دوچندان می نماید.

بر اساس اطلاعاتی که توسط این عضو جدا شده از پژاک نقل گردیده است، این گروه دختران و زنانی که به انحاء مختلف به عضویت این گروه درآمده اند را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده و علیرغم اخبار مختلفی که بعضا پیرامون این موضوع گفته می شد، ولیکن این مسئله که یک شاهد عینی به بیان جزئیاتی از این شرایط غیر انسانی می پردازد خود جای تامل بسیار دارد .

این عضوء جدا شده پژاک چنین می گوید :” روزگاری دوست داشتم به مردم کردستان خدمت نمایم ، و پژاک را از حامیان مردم کردستان می دانست و به همین دلیل عضویت در پژاک را افتخاری بزرگ می دانستم ، ولی به محض ورود به فرقه برخی رفتارها و تحرکات سران فرقه را نشان از اوج تناقضات با ادعای آنان یافتم ، امروز از اینکه زمانی گریلای پژاک بودم احساس شرمندگی دارم، و اتفاقاتی که بر جوانان به ویژه نوجوانان فریب خورده ی پژاک توسط فرمانده هان بی صفت رخ داده خجالت می‌کشم.”

وی در ادامه از وجود مسئله ای تحت عنوان تجاوز جنسی، که توسط برخی سران این گروهک و در ارتباط با دختران عضو رخ میدهد پرده بر داشته وبه موضوعی اشاره می کند که نشانه از هم گسیختگی ساختار این گروه می باشد .

وی می گوید ،”مدتی را که در قندیل بودم فرمانده های تیم ها به سوء استفاده جنسی از نوجوان می پرداختند”  وی در ادامه با اشاره رواج و شیوع همجنس بازی در بین برخی اعضاء گروه اشاره میکند که این مسئله با اطلاع فرمانده های رده بالای گروه صورت میگیرد . وی در ادامه می افزاید فرمانده های تیمهای مسلحانه که عموما در غار ها و کوه ها حضور دارند، در مواردی خشونت های جنسی را به نقطه اوج خود رسانده و خبر از خودکشی یک نوجوان ۱۲ ساله میُدهد که در اثر این رفتار غیر انسانی دست به این اقدام زده و به زندگی خود پایان داده است .

در این خصوص فارغ از رفتار غیر اخلاقی و  ضد انسانی صورت گرفته ، نفس بکارگیری نوجوانی ۱۲ ساله در یک گروه مسلحانه و با ویژگی هایی که از این گروه به بیرون درز کرده است ضرورت عزم جدی نهادهای قانونی و مدنی در حوزه حقوق بشر را به منظور بررسی وضعیت حاکم در این گروه ضروری می نماید  .

این عضوء جدا شده از پژاک در ادامه چنین می گوید، که فرمانده های خاطی همیشه گریلاهای تیم را تهدید به مرگ می کردند که نبایستی کسی از این موضوعات خبردار شود و در صورت بروز هر گونه خبری از رفتارهای ناشایست و حیوانی موجود در تیم فرد خاطی را به قتل می رسانند.

بهر حال ضرورت دارد این مسئله بصورت جدی از سوی نهادهای حقوقی و سازمانهای مردم نهاد مورد توجه قرار گرفته و ابعاد درونی این تشکیلات خشونت طلب و افراطی مورد توجه واقع گردد . در اینجا لازم است از فعالان مدنی و حقوق دانان، خصوصا کورد زبانان درخواست گردد که نسبت به وقایعی که در خصوص هموطنان کورد و توسط این گروه رادیکال و تندرو صورت میگیرد واکنش مناسب نشان داده و این مطالبه را بصورت عمومی دنبال نمایند . بدیهی است تعرض به هر انسانی در هر نقطه جهان امری ناپسند و نیازمند حمایت های انسانی است و این امر در خصوص هموطنان مان طبعا دو چندان می باشد .