سایز متن   /

به گزارش کوردپاریز به نقل از فارس؛ جمهوری عربی سوریه کشوری در جنوب غرب آسیا و در کنار سواحل شرقی دریای مدیترانه است. این کشور از شمال با ترکیه، از شرق با عراق، از غرب با لبنان و دریای مدیترانه و از جنوب با اردن و فلسطین اشغالی همسایه‌ است. دمشق پایتخت سوریه و حلب بزرگترین شهر آن است.

سوریه کنونی در گذشته همراه با کشورهای اردن، لبنان، فلسطین، بخشی از سرزمین شام محسوب می‌شد.  موقعیت سوریه در غرب آسیا و ساحل شرقی مدیترانه در طول تاریخ جایگاهی استراتژیک به این کشور بخشیده‌است.

تقسیم‌بندی جمعیتی سوریه بر اساس مذهب به شرح زیر است:

  مذهبدرصد
مسلمان سنی۷۴
علوی، شیعی ۱۲ امامی و اسماعیلی۱۳
مسیحی۱۰
دروزی۳

از نظر قومیتی هم اعراب بیش از ۹۰٪ جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند در حالیکه کردها حدود ۹٪ جمعیت هستند. ارامنه، ترک‌ها، چرکس‌ها و یهودیان مجموعاً کمتر از ۱٪ جمعیت سوریه را تشکیل می‌دهند.

حافظ اسد پدر بشار اسد سیاستمدار و نظامی اهل سوریه بود که از سال ۱۹۷۱ تا سال ۲۰۰۰ رئیس‌جمهور این کشور بود. پس از مرگ او در سال ۲۰۰۰ پسرش بشار اسد به قدرت رسید.

بحران سوریه  از ۲۶ ژانویه ۲۰۱۱ شروع شد و مخالفان مسلح دولت تحت عنوان‌های «ارتش آزاد» (الجیش الحُر) که در سال ۲۰۱۱ با برنامه کشورهای مخالف سوریه و مشارکت تعدادی از نظامیان جداشده از ارتش سوریه تشکیل شد. جبهه النصره که شاخه رسمی القاعده در سوریه به شمار می‌آید و گروه تروریستی داعش مهم‌ترین گروه‌های مسلح مخالف دولت به شمار می‌آیند.

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی