سایز متن   /

فراخوان پارلمان اروپا برای پایان خشونت ها در ترکیه

مقاله وارده :

س. احمدی

گروه‌های سیاسی در پارلمان اروپا از بروکسل, آنکارا و کردها خواستند که بر سر میز مذاکره بازگشته و بدون تردید و دودلی سلاح‌ها را خاموش سازند.

«مارتین شولز» رئیس پارلمان اروپا با صدور بیانیه‌ای تحت عنوان «خشونت‌ها در ترکیه من را نگران کرده» گفت:«از مقامات ترکیه و رهبران کردها دعوت می‌کنم که به روند صلح بازگشته و سریعا آتش‌بس برقرار سازند».

گروه های سیاسی در گرایش های مختلف بر اساس رویکرد سیاسی خود به حمایت از هر یک از طرفین این نزاع قدیمی پرداخته ولی اصلی ترین محور این مطالب لزوم بازگشت به میز مذاکره است .

192778_341

مذاکره بین کردها با ترکیه از زمانی که اسلام گراها بر سرکار آمدند و پس از تبیین دکترین داوود اوغلو در مسیر افزایش عمق راهبردی ترکیه با شدت بیشتری محور تحرکات سیاسی حزب مطبوع و حاکم وی شد . در این دکترین ترکیه باید برای شرکت در معادلات منطقه ای چند مسئله را در داخل حل کند . تعبیر مسئله برای مناقشه کردی از آن جهت بود که آک پارتی معتقد بود که میتوان سطح این مناقشه را تنزل داده و در حد یک مسئله به آن پرداخت . در این رویکرد مذاکره با کردها آغاز گشت . اما طرف مقابل که بصورت کلی کردها هستند چالش بزرگی را در مسیر این مذاکرات در پیش رو دارند . بزرگترین چالش کردها وجود کثرت منابع تصمیم ساز و تصمیم گیر است که گاه حوزه های اجرا نیز در این مقوله راسا وارد این مسیر گردیده و موجب بر هم زدن میز مذاکرات میشود .

aVUx57S

در میان کردها محافل مختلفی به ایفای نقش می پردازند که اغلب با یکدیگر تعارضاتی نیز دارند . محفل پیرامون اوجالان که در سیطره ترکیه و سرویس اطلاعاتی آن، میت می باشد از یک طرف و محفل H.D.Pدر داخل ترکیه به عنوان شاخه سیاسی پ.ک.ک که تلاش میکند نقش میانجی را در سناریوی آک پارتی در حل مسئله کردی و در بین پ.ک.ک و ترکیه بازی کند از طرف دیگر، در واقع نزدیکترین محافل در این میان هستند . اما محفل قندیل که ابتکار عمل را به واسطه توان نظامی و پارتیزانی پ.ک.ک و همچنین نزدیکترین روایت از ماهیت پ.ک.ک که در طی سالهای گذشته شکل گرفته است برخوردار است مهمترین محفل جریان پ.ک.ک است که اغلب نیز میز بازی توسط آنها بر هم زده میشود  و در نهایت محفل اروپا و آمریکا که در واقع سناریوی فشار را در میان افکار عمومی غرب و محافل سیاسی دنبال میکند و با این سناریو مسیر حرکت را در ارتباط با برخی جریانات سیاسی در غرب دنبال مینماید .

1810983

اما همه ماجرا این گونه نیست که در این محافل مسئله کردی قابل حل باشد . یکی از چالشی ترین محور ها عدم توان قانونی پ.ک.ک است که آن هم به جهت قرار داشتن این گروه در لیست سیاه گروه های تروریستی است . مقوله ای که پ.ک.ک و بسیاری از گروه های این گونه با آن دست به گریبان اند.

پ.ک.ک با ایجاد نهاد های پوششی سعی کرده که از این موانع عبور کند ولیکن واقعیت امر آن است که پ.ک.ک نمی تواند در برابر کشور های اروپایی و آمریکا جایگزین کشوری مانند ترکیه گردد که دارای مزیت های استراتژیک برای آنها بوده و در این روند پ.ک.ک تبدیل به مهره ای برای پیاده سازی راهبردهای این قدرتهای بین المللی خواهد  شد.

لذا غرب با چالشی بزرگ در مقابل کردها و بطور اخص پ.ک.ک روبرو خواهد بود و این چالش برای کردها به مراتب عمیق تر بزرگ تر می باشد ، چرا که غرب با این شرایط نخواهد توانست مخاطب واقعی خود را در میان محافل پ.ک.ک پیدا کند .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی