سایز متن   /

دولت ترکیه روز سه شنبه خبر داد که یک مینی بوس حامل نیروهای پلیس ترکیه در شرق این کشور هدف حمله قرار گرفت که منجر به کشته شدن ۱۴ مامور پلیس شد و در یک حمله جداگانه یک مامور دیگر پلیس کشته شده است. مسؤلیت این حملات را پ‌ک‌ک برعهده گرفته است. در روز یکشنبه هم بمبگذاری پ‌ک‌ک علیه نفربرهای ارتش در جنوب شرقی کشور، باعث مرگ ۱۶ سرباز شده بود.

به گزارش کوردپاریز، در پی این حوادث، مردم ترکیه در تظاهراتی که با شعار نابودی خشونت‌طلب‌ها در ترکیه و بازگشت آرامش و امنیت و با شرکت شمار زیادی از مردم ناراضی ترکیه برگزار شد، به مقرّ حزب دموکراتیک خلق‌‌ها (‌ HDP) که به شاخه‌ی شهری پ‌ک‌ک شناخته شده است؛ حمله کردند و آنرا به آتش کشیدند. گفته می‌شود این تظاهرات در سراسر ترکیه انجام گرفته است. مردم ترکیه هیچ فرقی بین HDP و PKK قائل نیستند و لذا این شاخه‌ی شهری پ‌ک‌ک را هم در خشونت‌های اخیر، دخیل می‌دانند. دفاتر HDP در حداقل شش شهر دیگر ترکیه هدف حملات قرار گرفت و تصاویر منتشره در شبکه های اجتماعی ظاهرا آتش سوزی در ساختمان حزب در شهر آلانیا را نشان می دهد.

گارو پیلان عضو پارلمان از حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به خبرگزاری رویترز گفت که صدها تظاهرکننده به ساختمان این حزب در آنکارا حمله کردند.

در استانبول، تظاهرکنندگان هوادار دولت به دفتر روزنامه حریت حمله و شیشه‌ها را خرد کردند. روز یکشنبه هم جمعیتی خشمگین به ساختمان این روزنامه حمله کرده بود. آنها این روزنامه را به نقل قول اشتباه از اردوغان و ارائه این تعبیر که شاید او تلاش داشته از حمله روز یکشنبه بهره برداری سیاسی کند متهم کردند.

داوودغلو در پیامی در توییتر این حملات را محکوم کرده است. حمد داووداغلو نخست وزیر ترکیه نیز خواستار آرامش شده است.

اروغان گفته:‌ “خسارت زدن به موسسات رسانه‌یی، ساختمان‌های احزاب سیاسی و اموال شهروندان غیرنظامی غیرقابل قبول است. من از همه شهروندانی که عشق وطن در دل دارند دعوت می کنم آرامش خود را حفظ کنند، یکدیگر را بپذیرند و به دولت اعتماد داشته باشند.”

مقامات مسؤل ه‌د‌پ، حزب حاکم عدالت و توسعه را به دامن زدن به ناآرامی ها جهت جلب حمایت ملی گرایان از حزب خود پیش از انتخابات اول نوامبر متهم کرده‌اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی