سایز متن   /

آمنه رانین مسن‌ترین  زن مریوان است که در روستای گماره لنگ مریوان زندگی می‌کند، وی متولد سوم تیرماه سال ۱۲۷۴ هجری شمسی می باشد و در حال حاضر، با گذشت بیش از ۱۲۰ سال از عمرش در کمال صحت و سلامت زندگی می‌کند.

به گزارش کوردپاریز، پیرزن اهل و ساکن روستای گماره لنگ از توابع بخش سرشیو شهرستان مریوان با بیش از یک قرن زندگی خاطرات فراوانی برای گفتن داشت. وی با زندگی در میان فرزندان و دهها نوه، نتیجه و نبیره خود، گفت: پسر بزرگم که در روستا زندگی می‌کند بیش از ۸۰ سال سن دارد.

آمنه رانین، گفت: زندگی آرام و خوب و خوشی داشته ام و همیشه و از اوان کودکی تاکنون در این روستا مشغول کار و فعالیت کشاورزی و دامداری بوده‌ام. او با بیان خاطراتی، گفت: سال ۱۳۳۸  محمد علی شوهرم به رحمت خدا رفت که من تقریبا ۶۰ سال سن داشتم و از آن زمان تاکنون با فرزندانم در صفا و آرامش زندگی می کنم.

نتیجه پیر زن ۲۰ ساله مریوانی گفت: مادر بزرگ ما بیش از ۱۲۰ سال سن دارد. وی با نشان دادن شناسنامه مادر بزرگش، گفت: عزیز پدر بزرگم زمانی که مادر بزرگ ما ۶۰ سال سن داشته است فوت کرده است. آمنه رانین پیرزن مریوانی با نشان دادن شناسنامه خود گفت: من در ماه اول تابستان، تیرماه ۱۲۷۴ به دنیا آمده ام.

این پیرزن مریوانی همچنان با وجود این سن وسال کارهای روزانه خود را انجام می‌دهد و گاهی حتی به افراد دیگر خانواده کمک می‌کند. او راز طول عمرش را استفاده از لبنیات، غذاهای سالم و طبیعی می دانست.

پیرزن روستای گماره لنگ که گوش هایش سنگین شده و به سختی می شنود، به ما می‌گوید: شش پسر و شش دختر به دنیا آورده است که سه پسر و سه دخترم را از دست دادم.

تعداد فرزندان، نوه ها، نتیجه ها و نبیره های این پیرزن ۱۲۰ ساله مریوانی بیش از ۲۰۰ نفر می‌باشند که تعدادی از آنها در روستا و بقیه در شهر مریوان زندگی می کنند. نبیره آمنه رانین پنج سال سن دارد.

روستای گماره لنگ، روستایی از توابع بخش سرشیو مریوان که در ۲۰ کیلومتری جاده مریوان – سقز واقع شده است.

منبع: زریوار

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی