سایز متن   /

اقلیم کردستان عراق پس از اتمام دوره ریاست مسعود بارزانی در ۲۰ اوت شاهد اختلاف احزاب سیاسی بر سر موضوع انتخاب رئیسی جدید برای اقلیم و یا تمدید ریاست بارازانی بوده است. احزاب سیاسی اقلیم کردستان عراق در ششمین نشست خود در مورد سازوکار انتخاب رئیس آتی اقلیم به توافقی کلی دست یافتند و قرار است این توافق برای تعیین گزینه نهایی، به اطلاع روسای احزاب برسد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از سکای نیوز، ششمین نشست پنج حزب اصلی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه برگزار شد و شرکت‌کنندگان بالاخره به توافقی کلی دست یافتند که شامل چهار پیشنهاد در خصوص انتخاب رئیس اقلیم است.

  • انتخاب رئیس اقلیم از طریق همه پرسی یا رای گیری عمومی مستقیم باشد.
  • انتخاب رئیس اقلیم توسط پارلمان فعلی براساس موافقت دو سوم نمایندگان پارلمان یا اکثریت (۱+۵۰) انجام شود.
  • انتخاب رئیس اقلیم به پارلمان آتی واگذار شود.
  • در صورتی که با هیچ یک از موارد بالا توافق نشد، انتخاب سراسری زود هنگام برگزار شود.

قرار است یکی از بند‌های توافق به دست آمده که پس از مذاکرات فشرده دو هفته گذشته احزاب کرد به دست آمده، روز یکشنبه در آخرین نشست پنج حزب اصلی و پس از اظهار نظر رهبران احزاب، به شکل نهایی تایید شود.

فواد حسین، رئیس دفتر ریاست اقلیم کردستان فضای نشست مذکور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: نشست بعدی به منظور دادن فرصت بیشتر به گروه‌های سیاسی برای بررسی گزینه‌های مطرح شده و تصمیم گیری نهایی در این خصوص، به روز یکشنبه آتی موکول شده است.

احزاب مخالف خواهان انتخاب رئیس جدید در پارلمان و تبدیل حکومت از ریاستی به پارلمانی هستند و با درخواست حزب دموکرات مبنی بر تمدید دوره ریاست بارزانی که از سال ۲۰۰۵ ریاست اقلیم را در دست دارد، مخالفت می‌کنند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی