- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

هشدار وزارت پیشمرگه به پژاک

وزارت پیشمرگه‌ی حکومت اقلیم کردستان عراق با انتشار بیانیه‌یی، اقدام اخیر پژاک که بیانیه‌یی منتشر کرده و در آن ایران را تهدید به عملیات پاسخدهی کرده بود؛ محکوم و به پژاک هشدار داد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از سایت رسمی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق، به دنبال اعدام یکی دیگر از اعضای پژاک که متهم به قتل دادستان خوی بود، این گروه باردیگر بیانیه‌یی منتشر کرد و ایران را تهدید به عملیات پاسخ دادن در این زمنیه کرده بود. هرچند پژاک تا به حال دهها و شاید صدها بیانیه‌ از این نوع منتشر کرده باشد که در آن ایران را تهدید کرده است؛ اما وزارت پیشمرگه این بار به شدت به این بیانیه واکنش نشان داده است.

این وزارت اقلیم دلیل این کار خود را، ناامن کردن مرزها توسط پژاک می‌داند و معتقد است که پژاک با این کار مرزها را به حالتی ناامن درخواهد آورد و سبب اختلال در رفت و آمد و تجارت در این مرزها خواهد شد. در ضمن حضور پژاک در کوهستان‌های قندیل که به عنوان بخشی از خاک اقلیم کردستان تعریف شده است؛ خود تعرض به خاک عراق و اقلیم کردستان محسوب می‌شود و همین امر یکی از مشکلاتی است که کشورهای همسایه عراق به ویژه ایران وترکیه از آن ابراز نارضایتی کرده چراکه به این گروه‌ها اجازه‌ی استقرار داده‌اند  و آنها را از خاک خود بیرون نمی‌رانند و آنها نیز شمال عراق را به محل آموزش و برنامه‌ریزی برای حمله به این کشورها و ناامن کردن مرزها می‌دانند. تا به حال بارها اقلیم کردستان از این گروه‌ها خواسته تا از خاک این کشور بیرون روند؛ اما پژاک و پ‌ک‌ک هیچ حسابی برای درخواست‌های مسعود بارزانی و دیگر مقامات اقلیم کردستان نکرده‌اند و بلافاصله هم واکنش نشان می‌دهند که کردستان یکی است و اینجا هم بخشی از کردستان است و لذا کسی جرأت بیرون کردن ما را نخواهد داشت.

اما این بار وزارت پیشمرگه اعلام کرده که دیگر اجازه نخواهد داد هیچ نیرو و گروهی مرزهای اقلیم با کشورهای همسایه را به مأمن و پناهگاه خود جهت ناامن کردن آنها تبدیل کند و به شدت هم با این رفتارها و عملکردها برخورد خواهد کرد.

پژاک هم در پاسخ به این واکنش وزارت پیشمرگه، آنرا به بی لیاقتی و ناکارآمدی تبدیل کرده و از این وزارت خانه خواسته که در مقابل اعدام اعضای این گروه که بخاطر انجام جرائم متعدد بازدداشت و زندانی می‌شوند و بعضاً هم اعدام، واکنش نشان بدهد و آنرا محکوم کند. به عبارتی دیگر پژاک با این حرف‌ها خواسته وزارت پیشمرگه هم به عنوان بخشی از زیرمجموعه‌ی آن عمل کند و در راستای منافع این گروه گام بردارد.