سایز متن   /

ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق پس از ۱۰ سال در ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ به پایان رسید اما حزب دموکرات کردستان عراق که بارزانی دبیر کل آن است، تمدید دو ساله دوره ریاست وی توسط شورای مشورتی اقلیم کردستان وابسته به وزارت دادگستری اقلیم کردستان را قانونی دانسته است و معتقد است اکنون اقلیم کردستان با خلا سیاسی روبه رو نیست و بارزانی همچنان رییس اقلیم کردستان عراق است.

به گزارش کوردپاریز، یوسف محمد صادق، نماینده جنبش تغییر و رییس پارلمان اقلیم کردستان عراق می گوید تمدید ریاست بارزانی از سوی شورای مشورتی اقلیم غیرقانونی است و بارزانی به عنوان رییس اقلیم کردستان مشروعیت خود را از دست داده است.

رییس پارلمان اقلیم کردستان با اشاره به این که درخواست از شورای مشورتی اقلیم کردستان باید توسط رییس پارلمان اقلیم کردستان صورت بگیرد نه معاون وی که نماینده حزب دموکرات است، می گوید: ریاست بارزانی از ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ به بعد به عنوان رییس اقلیم کردستان مشروعیت قانونی ندارد.

وی به سایت المانیتور گفت اقلیم کردستان از ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ به بعد در رابطه با پست ریاست اقلیم کردستان عراق با خلا سیاسی روبه رو شده است. تصمیم شورای مشورتی اقلیم کردستان درباره ادامه ریاست بارزانی را مردود است چرا که درخواست از این شورا باید توسط رییس پارلمان اقلیم کردستان صورت بگیرد. ادامه ریاست بارزانی بر اقلیم کردستان با توجه به قانون شماره ۱۹ مربوط به ریاست اقلیم کردستان که در پارلمان تصویب شده، غیرقانونی است چرا که در این قانون به صراحت آمده که دوره ریاست بارزانی در روز ۱۹ آگوست پایان می یابد و دیگر قابل تمدید نیست.

روز ۲۴ آگوست ۲۰۱۵، هیئتی سیاسی-نظامی از نروژ با مسعود بارزانی دیدار کرد و مصطفی سید قادر، از اعضای ارشد جنبش تغییر و وزیر پیشمرگ در آن حضور یافت. یوسف محمد درباره این که آیا حضور یک عضو ارشد جنبش تغییر در دیدار بارزانی با یک هیأت خارجی به منزله تایید ادامه ریاست بارزانی نیست، گفت: وزیر پیشمرگه با همه گروهها و طرفهایی که در جنگ با داعش درگیر هستند و نیز رهبران سیاسی سرو کار دارد. اولویت اصلی وزیر پیشمرگه مقابله با داعش است.

یوسف محمد روز ۱۹ آگوست ۲۰۱۵ از نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان خواست در جلسه فوق العاده ای برای اصلاح قانون ریاست اقلیم کردستان و جلوگیری از بروز خلا سیاسی در اقلیم کردستان شرکت کنند اما از ۱۱۱ نماینده پارلمان فقط ۵۳ نماینده شرکت کردند و حد نصاب ۵۶ نماینده برای آغاز جلسه به دست نیامد. وی درباره دیگر اقدامات پارلمان برای حل این مسئله گفت: ما نمی‌خواهیم وضعیت پیچیده سیاسی کنونی را بغرنج تر کنیم. ما منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات برای حل این مسئله از سوی احزاب سیاسی هستیم. اما اگر این امر به نتیجه نرسید، از مشاوران قانون و کمیته قانونی درخواست خواهیم کرد راهی قانونی برای گذر از این بحران بیابند. اقلیم کردستان باید سیستمی پارلمانی برای حکمرانی داشته باشد تا پارلمان بتواند بر همه ارکان و نهادها نظارت داشته باشد. اکنون نهادهایی از جمله شورای امنیت اقلیم کردستان، نیروهای مسلح و روابط خارجی خارج از نظارت پارلمان اقلیم کردستان قرار دارند و همه آنها با ریاست اقلیم کردستان عراق ارتباط دارند.

در این رابطه عادل مراد عضو رهبری یکیتی گفت، هیچ اعتقادی به‌ توافق میان احزاب اقلیم کردستان در خصوص مسئله‌ منصب ریاست اقلیم ندارد و با اشتباه قلمداد کردن مشارکت نمایندگان یکیتی در نشست‌های احزاب اقلیم که‌ در این خصوص در جریان است، تاکید کرد که‌ به‌ هیچ عنوان اشتباه یکیتی، در تمدید مدت ریاست بارزانی در ۳۰ اوت ۲۰۱۳ برای بار دوم تکرار نخواهد شد. وی در گفتگو با صدای آمریکا در خصوص مسئله‌ منصب ریاست اقلیم و ماندن مسعود بارزانی رهبر حزب دمکرات(پارتی) در این منصب گفت: در ده‌ سال ریاست بارزانی اوضاع و شرایط اقلیم رو به‌ وخامت رفته‌ و از نظر تامین آب و برق در شرایط بدی قرار گرفته‌ و روابط اربیل و بغداد به‌ دلیل سخنان مطرح شده‌ در خصوص تشکیل دولت کردی دچار تنش شده‌ و این در حالی است که‌ دولت کردی به‌ وجود نیامده‌ و اوضاع نیز وخیم تر شد.

عادل مراد با اشاره‌ به‌ اینکه‌ مطمئنا در احزاب دیگر اقلیم نیز اشخاصی مناسب برای احراز منصب ریاست اقلیم کردستان وجود دارند و تشکیل دولت کردی بدون وجود بارزانی در منصب ریاست اقلیم نیز امکان پذیر است، تاکید کرد که‌ حتی اگر یکیتی با دریافت برخی ضمانت‌ها به‌ ابقای بارزانی در این منصب رضایت بدهد، مطمئنا جنبش تغییر (گوران) با چنین امری موافقت نخواهد کرد.

دوره‌ ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم به‌طور قانونی در سال ۲۰۱۳ پایان ‌می‌یافت، اما نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان در نشست پارلمان اقلیم کردستان در تاریخ (۹ تیر ۱۳۹۲/۳۰ ژوئن ۲۰۱۳) با تصویب ماده‌قانونی شماره‌ ۱۹ سال ۲۰۱۳ توافق کردند که انتخابات ریاست اقلیم و همه‌پرسی قانون اساسی برای دو سال به تعویق بیفتد و در این دو سال، ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان عراق ادامه یابد. در آن زمان دو طرف تأکید کردند تمدید ریاست اقلیم کردستان به دو سال محدود شود و قابل تمدید دوباره هم نباشد. مدت قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان در تاریخ ۱۹ ماه اوت سال ۲۱۰۵ (مرداد ۱۳۹۴)، به‌ پایان رسید ونشست های پی در پی احزاب اقلیم طی روزهای گذشته‌ برای رسیدن به‌ توافق در خصوص تصمیم گیری در مورد مسئله‌ منصب ریاست اقلیم تا کنون هیچ نتیجه‌ای را در بر نداشته‌ است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی