سایز متن   /

پس از ماه‌ها بلاتکلیفی وضعیت سیاسی و اداری در ترکیه و به نتیجه نرسیدن تلاش‌های احمد داوود اوغلو برای تشکیل دولت ائتلافی، بالاخره رئیس جمهور این کشور رجب طیب اردوغان زمان انتخابات زودهنگام این کشور را اعلام کرد و به دنبال آن دولت موقت هم تشکیل شد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری‌های ترکیه، دو تن از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (شاخه‌ی شهری پ‌ک‌ک) هم در این کابینه حضور دارند که به مشخصات و پست آنها به شرح ذیل است:

  • وزیر توسعه ترکیه (از حزب دموکراتیک خلق‌ها): مسلم دوغان
  • وزیر اتحادیه اروپای ترکیه (از حزب دموکراتیک خلق‌ها): علی حیدر کونجا

گفتنی است لونت توزل، نماینده حزب دموکراتیک خلق‌ها که از جانب احمد داوود اوغلو، برای حضور در کابینه دعوت شده بود بنا به دلایل شخصی پیشنهاد نخست وزیر ترکیه را رد کرده است، همچنین هیچ کدام از نمایندگان حزب جمهوری خواه خلق ترکیه که به آنان پیشنهاد وزارت شده بود قبول مسئولیت نکرده و پیشنهاد نخست وزیر موقت را رد کردند و از حزب حرکت ملی ترکیه نیز تنها طغرول تورکش پیشنهاد احمد داوود اوغلو را پذیرفت.

حضور نمایندگان حزب دمکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ) ـ شاخه شهری پ‌ک‌ک ـ در کابینه دولت موقت اردوغان آنهم در حالی که پ‌ک‌ک به شدت با ارتش و نظامیان این کشور در حال درگیری است و روزانه شمار زیادی از طرفین کشته و زخمی می‌شوند، تنها یک پیغام می‌تواند داشته باشد و آن اینکه، حزب دمکراتیک خلق‌ها به ریاست صلاح‌الدین دمیرتاش، دیگر در راستای سیاست‌ها و اهدف حزبی و گروهی پ‌ک‌ک عمل نخواهد کرد و یکبار برای همیشه به سیاست‌ها و راهکاری خشونت‌طلبانه پ‌ک‌ک، نه گفت.

این اقدام دمیرتاش و حزبش هرچند سبب خشم و عصبانیت سران پ‌ک‌ک شده، اما از سوی دیگر قشر صلح‌طلب و متنفر از خشونت و درگیری را خشنود ساخت، چراکه معتقدند با این کار روزنه‌یی جدید برای کردهای ترکیه باز می‌شود تا دیگر در درگیری مشکلات شخصی و حزبی پ‌ک‌ک با ترکیه نباشند.

یادآوری این نکته خالی از لطف نخواهد بود که بخش اعظم کردهای ترکیه، مشکل پ‌ک‌ک را مشکل خود نمی‌دانند و مخالف مطرح کردن این موضوع به عنوان حل مشکل کردهای ترکیه هستند؛ چراکه پ‌ک‌ک گروهی است که به سلاح و خشونت متوسل شده و درصد خیلی کمی از کردهای مناطق مرزی با آن همراه هستند، این درحالیست که اکثر قریب به اتفاق کردها، مخالف راهکاری شدت و خشونت پ‌ک‌ک هستند و از این که این گروه سبب آواره شدن آنها و از دست دادن خانه و کاشانه‌اشان شده است؛ بسیار ناراضی هستند.

صلاح الدین دمیرتاش رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها اخیراً در باره عملکرد پ‌ک‌ک به روزنامه نیویورک تایمز گفته: من به این نتیجه رسیدم که رویکرد سیاسی و قانونی بسیار موثرتر از اقدام مسلحانه است به همین دلیل پیوستن به پ‌ک‌ک را انتخاب نکردم. چراکه پ‌ک‌ک استفاده از سلاح را برگزیده است اما حزب دموکراتیک خلق‌ها معتقد است باید از طریق دیالوگ و مذاکره مسئله کردهای ترکیه را حل کرد.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی