سایز متن   /

سلیمان ویسی

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد نام عزیز حقانی را به عنوان یک تروریست بین‌المللی در فهرست سیاه خود ثبت کرده است. به این ترتیب تمام دارایی‌های این فرد در آمریکا مسدود و هر گونه معامله و داد و ستد شهروندان آمریکایی با وی ممنوع می‌شود.

آمریکا از یک سال پیش برای هر نوع اطلاعاتی که به دستگیری وی منجر شود، ده میلیون دلار جایزه تعیین کرده است. وزارت امور خارجه آمریکا از سالها قبل می‌گوید شبکه حقانی متحد القاعده و طالبان افغانستان است.

در این لیست سیاه آمریکا، شرکت‌ها، افراد حقیقی و حقوقی، احزاب، گروه‌ها و خیلی چیزهای دیگر وجود دارند که البته تمامی آنها در راستای نیل به یک هدف اساسی و آنهم نهادینه کردن ترور در مناطقی که به عنوان میدان بازی آمریکا محسوب می‌شود؛ است.

در حال حاضر خاورمیانه گروه‌ها و احزاب خشونت‌طلب و تندرو زیادی را در خود دارد که هرکدام با روش و سبکی خاص، در این راستا فعالیت دارند و روز به روز بهنهادینه کردن ترور در منطقه کمک می‌کنند. در این میان هم هستند گروه‌هایی که خود سالهاست در لیست ترور و سیاه آمریکا قرار دارند، اما هیچ گونه اقدامی علیه آنها صورت نمی‌گیرد. از جمله‌ی این گروه‌ها پ‌ک‌ک و پژاک هستند که در این لیست قرار دارند اما رئیس پژاک آزادانه در آلمان بسر می‌برد و بسیاری از سران و اعضای مطرح پ‌ک‌ک هم در کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا بسر می‌برند و حتی به فعالیت‌ها خود در سطحی گسترده‌تر هم ادامه می‌دهند؛ اما دریغ از کوچکترین برخورد با آنها.

شاید تروریسمی که آمریکا تعریف می‌کند فقط در منطقه‌ی خاورمیانه است و خارج از آن شخصیت‌ها و گروه‌ها از این تعریف مستثنی خواهند شد! اگر اینطور نیست پس چرا واکنش، برخورد و موضع این کشور در مقابل افراد و گروه‌هایی که در این لیست قرار دارند؛ از مکانی به مکان دیگر متفاوت است؟ آیا عبدالرحمان حاجی احمدی که رئیس پژاک است و ساکن و تبعه آلمان، فقط هنگامیکه برای برگزاری کنگره و جلسات به کوهستان‌های قندیل در شمال عراق می‌رود؛ تروریست است و بعد هم که به کلن برمی‌گردد، یک شهروند عادی؟ شاید تا زمانیکه از دسترس خارج می‌شوند در قالب این اصطلاح تعریف می‌شوند و هنگامیکه به داخل شبکه برمی‌گردند؛ شهروند عادی می‌شوند.

زبیر آیدار و رمزی کارتال هم از سران پ‌ک‌ک هستند که در کشورهای اروپایی بسر می‌برند  و آزادنه هم فعالیت می‌کنند و هروقت هم که بخواهند در جلسات و کنگره‌های پ‌ک‌ک در شمال عراق هم شرکت می‌کند.

این رفتار دوگانه آمریکا در قبال خشونت و تعریف آن از این اصطلاح، همچون تعریف آن از حقوق بشر است که هرکجا منافع اقتضا کنند تغییر می‌کند. تروریسم و خشونت هم همینطور.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی