- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

کنگره HDP در آنکارا

در ادامه‌ی درگیری‌ها میان نظامیان ترکیه و اعضای مسلح پ‌ک‌ک که از اواخر ماه میلادی گذشته که همچنان ادامه دارد؛ شاخه‌ی شهری این گروه (حزب دموکراتیک خلق‌ها ـ HDP) و رئیس آن صلاح‌الدین دمیرتاش را با بحران ویژه‌یی روبرو کرده، به نحوی که این زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک اخیراً در آنکارا کنگره‌ی اضطراری برگزار کرد تا شاید از این طریق به تصمیمات جامعی درخصوص خلع‌سلاح پ‌ک‌ک دست یابد و این بحران را پشست سر بگذارد.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌های گروه، تونجر باقرخان رئیس شهرداری سرت که به عنوان عضو دیوان این کنگره انتخاب شده، با اشاره به حملات ترکیه به پ‌ک‌ک گفته:«پ‌ک‌ک در مقابل این حملات دست از مبارزه نخواهد کشید و از حق دفاع مشروع خود استفاده خواهد کرد.»

در این کنگره در مورد حق دفاع مشروع به عنوان مقوله‌یی اساسی بحث و گفتگو شده و نتیجه هم این شده که هرچه مردم در کوچه و خیابان‌ها انجام دادند و هر جایی را که آتش زدند و هر مکانی را که منفجر کردند؛ این حزب (HDP) و سران و اعضای آن هم، کاملاً حمایت و پشتیبانی کنند.

این خود چند معنی را به یدک می‌کشید.

اول اینکه ه‌د‌پ‌ با این حرف‌ها درصدد است مسؤلیت آشوب‌ها و درگیری‌ها را از گردن خود ساقط کند و هیچ مسؤلیتی را در این زمینه برعهده نگیرد.

دوم اینکه می‌خواهد با این کار و حرف‌ها، باردیگر به پ‌ک‌ک و سران آن در شمال قندیل گوشزد کند کند که مخالف شدت و خشونت است و باید باردیگر به پای میز مذاکره برگشت.

صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس ه‌د‌پ، بارها از پ‌ک‌ک خواسته تا دست از شدت و خشونت بردارد و آتش‌بس اعلام کند. وی برای این کار هم به اروپا سفر کرد و در بروکسل پایتخت بلژیک با رمزی کارتال و زبیر آیدار که به عنوان سران این گروه در اروپا شناخته شده‌اند؛ به تبادل نظر پرداخت و آنان هم، نظر و راهکار وی را تأیید کردند، اما سران این گروه در شمال عراق خلاف آن فکر و عمل می‌کنند.

زمستان گذشته بود که جمیل بایک و مراد کارایلان اعلام کردند تصمیمی که لازم باشد در کوهستان اتخاذ می‌شود و هیچ ربطی به امرالی و آنکارا و اروپا ندارد. هرچند این گفته برای خیلی‌ از اعضا و هواداران این گروه قابل هضم نبود و به نوعی دودستگی ایجاد کرد، اما سران این گروه آنچه را که حقیقت بود بیان کردند. چراکه سران این گروه در اروپا، صلاح‌الدین دمیرتاش و حزبش و حتی رهبر این گروه (عبدالله اوجالان) که اکنون در زندان امرالی دوران محکومییتش را به سر می‌برد را به عنوان مرجع تصمیم‌گیری و صدور دستور و فرمان قبول ندارند و تنها تصمیم اجرایی را تصمیمی می‌دانند که در کوهستان‌ها اتخاذ شده باشد. لذا تاکنون هیچ جواب مثبتی به درخواست دوستان خود در رابطه به این موضوع نداده‌اند.

این درحالیست که همان روزهای نخست و تاکنون، مقامات ترکیه بارها تأکید کرده‌اند که تا نابود شدن آخرین عضو پ‌ک‌ک، به حملات خود ادامه خواهند داد و در مقابل هم این گروه به حملات خود در مناطق مرزی و کوردنشین جنوب و جنوب شرق ترکیه، شدت بخشیده که به نظر کارشناسان نظامی و سیاسی داخلی و خارجی، این اقدام پ‌ک‌ک دقیقاً همان چیزی است که اردوغان به دنبال آن است. چون پ‌‌ک‌ک جنگ را در مناطقی از جغرافیای ترکیه شروع کرده که نزدیک به ۴ دهه است صدای گلوله و توپ و خمپاره در آن خاموش نشده و به نوعی منطقه‌ی نظامی محسوب می‌شود و لذا نمی‌تواند تأثیر منفی بسزایی در اقتصاد توریستی ترکیه داشته باشد و از همه مهمتر این همان حرکت تکراری است که پ‌ک‌ک سال‌ها در این کوهستان‌ها انجام داده و هیچ نتیجه‌یی نگرفته است. به همین خاطر کارشناسان معتقدند که اردوغان هم با این کار درصدد ضعیف کردن پ‌ک‌ک تا سرحد مرگ است اما نه نابودی آن! چون می‌خواهد بعد از بدست‌آوردن نتایج جدید در انتخابات پیش روی، اگر هم قرار باشد مذاکره‌یی صورت بگیرد، با یک گروه ضعیف باشد تا با حداقل‌ترین‌ها سکوتش را رسانه‌یی کند.