- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

خلع‌سلاح پ‌ک‌ک بدون اما و اگر

صلاح‌الدین دمیرتاش رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه‌د‌پ)، باردیگر با اشاره به مفاد قطعنامه دلمه باغچه، پ‌ک‌ک را ناقض این قطعنامه خواند که به مفاد آن پایبند نبوده است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری دوغان، دمیرتاش در ادامه‌ی اظهارات خود گفت:« طی ۲ سال رفت و آمد به جزیره امرالی و دیدار با عبدالله اوجالان رهبر پ‌ک‌ک، در خصوص این مسئله مذاکره شده بود که این گروه چگونه خلع سلاح شود. ماهیت و هدف توافقنامه مشترک کاخ دلمه باغچه میان هیئت امرالی – هیئت حکومتی خلع سلاح پ.ک.ک بود که سران این گروه خود آنرا امضا کردند. در ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ خلع سلاح پ‌ک‌ک بعد از ۳۰ سال داشت عملی می‌شد. بعد از این قرارداد در عرض یک هفته مذاکره عمیق، پ‌ک‌ک خلع سلاح می‌شد. طبق مفاد این قطعنامه،هر حزبی اقتدار درترکیه را در اختیار داشت و یا حکومت‌هایی که در آینده در این کشور سرکار می‌آمدند؛ موظف به عملی کردن ۱۰ ماده بیانیه کاخ دلمه باغچه بودند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اهمیت پایان دادن به خشونت و شدت گفت:« این کشت و کشتار باید در ترکیه متوقف شود. پ‌ک‌ک بدون اما و اگر باید به شدت و خشونت‌های خود خاتمه دهد. سلاح در مبارزه دموکراتیک هیچ نقشی ندارد. اشتباهات سیاسی حزب عدالت و توسعه را نباید با کشتن پلیس و سرباز ترکیه تلافی کرد. دیگر در ترکیه انتخاب‌های زیادی وجود ندارد. از جنگ داخلی در این کشور هیچ کس پیروز بیرون نخواهد آمد. برای ما چیزی که اهمیت دارد صلح است نه انتخابات زودهنگام. بلافاصله باید آتش بس اعلام شود. پ‌ک‌ک به دستور خلع سلاح باید گوش فرا دهد.