سایز متن   /

نیشتمان محمدی‌پور

در منطقه‌ی خاورمیانه، هر گروه و حزبی که شروع به فعالیت کرده و در مسیر نظامی یا سیاسی گامی برداشته، بطور مستقیم یا غیر مستقیم، از سوی نیروهای خارجی هدایت شده است. برخی‌ها بر پایه‌ی مارکسیست – لنینیستی شوروی سابق و گروهی دیگر هم بر پایه‌ی اسلام رادیکال همچون القاعده و داعش توسط غربی‌ها. در این میان پ‌ک‌ک از نوع اول محسوب می‌شود که در گرماگرم جنگ سرد در دل یک عضو ناتو با پشتیبانی شوروی سابق و حزب بلشویک تأسیس شد تا همان نقش احزاب سکولار و مارکسیستی را در منطقه علیه غربی‌ها بازی کند.

به گزارش کوردپاریز، حال با گذشت نزدیک به ۴ دهه از اولین جرقه‌های این جریان و کشته شدن بالغ بر ۵۰ هزار تن از نظامیان ترکیه و اعضای این گروه و افراد غیرنظامی، باردیگر در اواخر ماه میلادی گذشته، پس از دو سال سکوت سلاح‌ها و در جریان بودن روند مذاکرات صلح با رهبر این گروه در جزیره‌ی امرالی، درگیری‌ها از سر گرفته شد و بنا به اطلاعات منتشره در رسانه‌ها، تاکنون بیش از ۷۷۰ تن از اعضای این گروه در نتیجه‌ی بمباران‌ جنگنده‌های ترکیه و درگیری‌های زمینی و توپخانه‌یی کشته شده‌اند و گفته می‌شود بیش از ۵۰ تن از سربازان و درجه‌داران ترکیه هم کشته شده‌اند. اما نقطه‌ی پایانی این روند به کجا خواهد رسید؟

کارشناسان سیاسی معتقدند عملیات نظامی کنونی ترکیه، این گروه را تضعیف می‌کند اما نمی‌تواند از بین ببرد. عملیات نظامی ترکیه که بیشتر بر حملات هوایی تکیه دارد، نزدیک به یک ماه پیش علیه این گروه در شمال عراق آغاز شد.

دیوید رومانو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه ایالتی میسوری شک دارد ارتش ترکیه در عملیات نظامی علیه این گروه توانسته باشد به قول خبرگزاری آناتولی ۷۷۱ تن از اعضای آن را کشته باشد. وی در این باره گفت:« ممکن است پ‌ک‌ک چند از اعضای خود را در اوایل حملات غیرمنتظره ترکیه از دست داده باشد اما پ‌ک‌ک تجربه زیادی از در امان ماندن و مخفی شدن در برابر حملات ترکیه دارد. به دلیل این که اعتماد میان پ‌ک‌ک و ترکیه از بین رفته، از سرگیری مذاکرات صلح این بار مشکل تر است.»

سونر گوکپتای، مدیر برنامه ترکیه در انستستوی واشنگتن در این خصوص گفت:« هدف از بین بردن پ‌ک‌ک نیست بلکه تضعیف آن است تا حزب کارگران کردستان ترکیه در موضع ضعف به میز مذاکرات بازگردد. اما این اتفاقات در آزمایشگاه اتفاق نمی‌افتد تا بر آن کنترل داشته باشیم؛ مولفه‌هایی وجود دارند که می توانند از کنترل خارج شوند. در غیاب حمله گسترده برون مرزی که مستلزم استفاده از نیروی زمینی است، حملات هوایی فقط تا حدی موثر است. این حملات بیشتر نمادین هستند تا این که با هدف از بین بردن پ‌ک‌ک انجام شده باشند. اردوغان با هدف تضعیف حزب دموکراتیک خلق‌ها که به عنوان شاخه‌ی سیاسی پ‌ک‌ک در ترکیه شناخته شده است، می‌کوشد آنها را در انتخابات زودرس تضعیف کرده و اکثریت پارلمان را دوباره مانند گذشته به دست آورد.»

اینترنشنال نیوز به نقل از یک مقام دولتی ترکیه نوشت روند صلح میان پ‌ک‌: و ترکیه با مشکل بزرگی روبه رو شده است. تا زمانی که این گروه تاریخ دقیقی برای زمین گذاشتن سلاح معین نکند، عملیات نظامی علیه آنها ادامه خواهد داشت.

مقامات ترکیه در این مدت بارها تأکید کرده‌اند که تا پایان دادن به معضل پ‌ک‌ک، از پای نخواهند نشست و ادامه خواهند داد. سران پ‌ک‌ک هم دو روز پس از شروع بمباران‌ها، بلافاصله اعلام کردند که حاضرند به پای میز مذاکره برگردند. اما این درخواست به دنبال تهدیدی بود که چند روز قبل از اعلام این درخواست رسانه‌یی کرده بود و آن اینکه، دیگر پروسه‌ی صلح و مذاکرات به پایان رسیده و هیچ معنایی ندارد.

اما پایان این بازی چه خواهد شد؟

  • طبق خواست و اعلام مقامات ترکیه، ارتش این کشور تا پایان کار اصرار خواهد کرد و پ‌ک‌ک را برای همیشه از تمامی لیست‌ها حذف و پاک خواهد کرد و تنها در پاورقی تاریخ در یکی دو سطر از آن یاد خواهد شد.
  • پ‌ک‌ک با اقدامات نظامی و مسلحانه خود و اعلام سیستم خودمدیریتی در مناطق جنوب جنوب شرق این کشور، سیستمی مستقل و منطقه‌یی خودگردان تأسیس خواهد کرد.
  • باردیگر اوضاع به قبل از برگزاری انتخابات در این کشور برخواهد گشت و پروسه‌ی صلح هم ادامه پیدا خواهد کرد.
  • یا اینکه به قول کارشناسان، همچنان که هدف تضعیف پ‌ک‌ک است، این هدف در نقطه‌ی تشخیص داده شده توسط کارشناسان مربوطه، متوقف و موجودیت پ‌ک‌ک باردیگر در لبه‌ی پرتگاه عدم قرار گیرد. در این حالت هرآنچه ترکیه بخواهد خواهد شد. به عبارتی دیگر، نه پ‌ک‌ک و نه شاخه‌ی شهری آن و نه شخص صلاح‌الدین دمیرتاش، دیگر نخواهند توانست به موقعیت و وضعیت کنونی خود بازگردند و این مرحله احتمالاً برای سال‌های متمادی دیگر ادامه خواهد داشت تا شاید موقعیتی دیگر پیش آید و باردیگر این گروه‌ها ابراز وجود کنند. تا آن زمان پ‌ک‌ک باید به ترمیم خود در کوهستان‌های شمال عراق بپردازد و صلاح‌الدین دمیرتاش و حزبش هم از لیست احزاب قانونی حذف و وی به تحمل زندان محکوم خواهد شد.
  • البته احتمالات دیگری هم وجود دارد که شاید زیاد مهم نباشند و یا شاید بخشی از احتمالات ذکر شده با رنگ و بویی متفاوت باشند.

 

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی