سایز متن   /

از زمان شروع درگیری‌های دوباره میان نیروهای مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) و ارتش این کشور، طرفین بلافاصله از پایان یافتن مرحله‌ی مذاکرات در راستای حل مشکل این گروه با حکومت خبر دادند. در این مدت شمار زیادی از طرفین کشته و زخمی شده‌اند که البته رسانه‌های ترکیه به نقل از ستاد ارتش این کشور، از تحریب بیش از ۸۰ درصدی پایگاه‌های این گروه در شمال عراق خبر داده و آمار کشته‌های‌ این گروه را هم بیش از ۳۰۰ تن اعلام کرده است. در مقابل نیز، پ‌ک‌ک روزانه با انجام عملیات‌هایی در خاک ترکیه، بر این روند دامن می‌زند.

به گزارش کوردپاریز به نقل از «اسکای‌نیوز»، ارتش ترکیه در بیانیه‌‌یی اعلام کرد در درگیری‌های روز جمعه بین سربازان ترکیه و اعضای مسلح پ‌ک‌ک در استان «حکاری» در جنوب شرقی این کشور، ۵ سرباز ترک کشته و ۸ تن دیگر زخمی شدند.

از سوی دیگر، دفتر فرمانداری استان «بینگول» در شرق ترکیه در بیانیه‌‌یی اعلام کرد در اثر انفجار یک مین کارگذاشته شدن توسط اعضای این گروه، یک سرباز ترک کشته شد که به دنبال آن در درگیری‌هایی که بین نظامیان ترک و اعضای مسلح پ‌ک‌ک به‌وقوع پیوست، ۲ تن از نیروهای این گروه کشته شدند.

همچنین نیروی هوایی ترکیه جمعه شب به دنبال کشته و زخمی شدن ۹ تن از نظامیان این کشور در «یوکسک اوا» در نزدیکی مرز ایران و ترکیه، عملیات هوایی گسترده‌یی را علیه اعضای مسلح این گروه در منطقه شروع کرد.

از زمان شروع دوباره‌ی درگیری‌ها تاکنون، ترکیه ۲۰۰ عملیات هوایی علیه پ ک ک  انجام داده  که ۱۲۶ خودرو را به آتش زده و بالغ بر ۳۰۰ تن از اعضای این گروه را کشته ۸ تن نیز زخمی و به اسارت نیروهای دولتی درآمدند.

در همین گرماگرم درگیری‌ها در داخل خاک ترکیه و گاهاً در شهرهای این کشور، جمیل بایک در اظهارات اخیر خود با رسانه‌ها خواستار پایان دادن به این درگیری‌ها و خشونت‌ها شده و گفته ما به عنوان پ‌ک‌ک آماده‌ایم به میز مذاکره برگردیم. این درحالیست که روزانه افراد بسیاری در داخل خاک ترکیه توسط افراد تحت امر وی کشته و زخمی می‌شوند.

صلاح‌الدین دمیرتاش هم که از همان روزهای آغاز درگیری‌ها مخالفت خود را با این راهکار و روش پ‌ک‌ک اعلام کرده بود؛ اخیراً و برای بار چندم گفته: وضعیتی که پ‌ک‌ک در منطقه به وجود آورده، سبب رکود اقتصادی و فلج شدن رویه‌ی کسب و کار شده و از سوی دیگر تمام منطقه را در وضعیتی امنیتی و ناامن قرار داده است.

دمیرتاش خواستار پایان دادن این درگیری و خشونت‌ها و بازگشت طرفین بر سر میز مذاکره است. اما پ‌ک‌ک مدتی پیش با انتقاد شدید از شخص دمیرتاش و رویکرد حزبش گفته بود، که دمیرتاش جایگاهی در روند مذاکرات ندارد و حتی عبدالله اوجالان (رهبر این گروه در زندان امرالی) هم در این گفتمان دارای نقش و جایگاه خاصی نیست و این تنها سران پ‌ک‌ک در قندیل هستند که تعیین می‌کنند این روند چگونه باید ادامه یابد‌ که الان هم شاهد آن هستیم.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی