سایز متن   /

آمریکا و کشورهای غربی، در مورد موضوع پ‌ک‌ک و زیرشاخه‌های آن در منطقه، از همان ابتدا موضعی دوگانه را اتخاذ کرده و همچنان هم بر آن اصرار دارند. از یک سو پ‌ک‌ک را تروریست خوانده و در لیست ترور قرار می‌دهند و از سوی دیگر زیرشاخه‌ی آن در شمال سوریه را متفق و همکار خود می‌خوانند. این درحالیست که از دید آمریکایی‌ها و دیگر کشورهای غربی، تروریست خوب و بد ندارد و همه یکی‌اند. لذا سؤالات متعدد و بعضاً شک و شبه‌های بسیاری افکار را به خود مشغول می‌کند، که منشاً فکری، سیاسی و اقتصادی این رویکرد متناقض و دوگانه‌ی آمریکایی‌ها چیست؟

فرانسس رِکاردونی سفیر سابق آمریکا در آنکارا گفته: آمریکا همیشه ضد پ‌ک‌ک بوده و در همین راستا از آنکارا حمایت کرده است.

به گزارش کوردپاریز، این سفیر سابق آمریکا در ادامه‌ی اظهاراتش گفته: سالهاست که دولت ترکیه علیه پ‌ک‌ک می‌جنگند، این تازگی ندارد، آنچه در این میان تازه و جدید است، آنست که طی دو سال گذشته، آتش‌بسی بین ترکیه و پ‌ک‌ک به وقوع پیوست و بعد از آن هم پروسه‌ی مذاکرات صلح شروع شد که بسیاری از طرف‌ها را چه در داخل و چه در خارج از این کشور، به این امیدوار کرده بود که دیگر خشونت‌ها به پایان خواهد رسید و دوران جدیدی در این بخش از ترکیه آغاز خواهد شد.

این مقام مسؤل آمریکایی درخصوص حملات ترکیه به شاخه‌ی سوریه‌یی این گروه موسوم به پ‌ی‌د و شاخه‌ی نظامی آن ی‌پ‌گ، گفته: نمی‌توان تمامی کوردها را در یک کفه‌ی ترازو قرار داد، چراکه کوردها در مناطق و جغرافیای متفاوتی پراکنده‌اند و بین چندین گروه و حزب مختلف تقسیم شده‌اند، لذا نمی‌توان با یک چشم به همه‌ی آنها نگریست و یک موضع واحد اتخاذ کرد. برای نمونه در ترکیه برخی از کوردها در حکومت آنکارا مشارکت دارند و دارای مقام و جایگاه خاصی هستند و برخی دیگر هم شاید مخالف و ضد آنها باشند. لذا ترکیه باید فرق میان این گروه‌ها و پ‌ک‌ک را مد نظر داشته باشد.

رِکاردونی در مورد پ‌ی‌د و شمال سوریه هم گفته: اکثر کوردها در سوریه‌، به حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) وابسته‌اند. این حزب برای ترکیه تهدید محسوب نمی‌شود و تنها وظیفه‌اش جنگیدن با داعش است، لذا نباید ترکیه پ‌ی‌د و پ‌ک‌ک را در یک کفه‌ی ترازو قرار دهد.

شاخه‌ی نظامی پ‌ک‌ک در شمال سوریه که خود را بنام نیروهای مدافع مردمی یا همان ی‌پ‌گ می‌خواند، از سوی دیگر به عنوان شاخه‌ی نظامی حزب اتحاد دموکراتیک (پ‌ی‌د) هم شناخته شده است. این گروه که از فرماندهان قدیمی پ‌ک‌ک که در کوهستان‌های قندیل بوده‌اند و برخی از آنها هم سال‌ها در ترکیه با ارتش این کشور جنگیده‌اند، حال در شمال سوریه فرماندهی و مسؤلیت آموزش نوجوانان و جوانانی را برعهده دارند که به منظور مبارزه با داعش، به این گروه می‌پیوندند. اینکه پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ بخشی از پ‌ک‌ک در شمال سوریه هستند، برای همگان واضح و آشکار است، از جمله برای آمریکا و دیگر کشورهای عربی. اما سؤال اینجاست که چرا با این وجود، آمریکایی‌ها از زیرشاخه‌ی پ‌ک‌ک در شمال سوریه، تعریفی جدید ارائه می‌دهند و آنرا متفق و همکار خود می‌خوانند؟

پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ در شمال سوریه، علیه گروهی می‌جنگند که گفته می‌شود توسط خود آمریکا تشکیل شده و حالا هم به دلایلی قصد نابودی آنرا دارد. در حال حاضر این کار را ی‌پ‌گ و پ‌ی‌د برای آمریکا در شمال سوریه انجام می‌دهند، لذا در موقعیت کنونی و روزانه، عملکرد این گروه در راستای منافع آمریکاست.

یک سؤال: آیا اگر پ‌ک‌ک کوهستان‌های شمال عراق را طرد و به شمال سوریه برود و با داعش بجنگند، از لیست ترور خارج می‌شود؟ شاید این همان واکنش پ‌ک‌ک به موضع آمریکایی‌هاست که براساس اخبار منتشره در رسانه‌های ترکیه که گفته می‌شود، پ‌ک‌ک در حال انتقال قوا به شمال سوریه است؛ باشد.

منبع: باس نیوز

ترجمه: کوردپاریز

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی