سایز متن   /

سلیمان ویسی

پس از آنکه اوجالان توسط سرویس اطلاعاتی ترکیه ، میت دستگیر شد و برای گذراندن دوران محکومیت حبس ابد به زندان منتقل شد ، سناریوی ترک ها برای خارج ساختن پ.ک.ک از فاز نظامی و مدیریت رفتار سیاسی پ.ک.ک آغاز گردید . طبیعی بود که پ.ک.ک برای خروج از فاز نظامی نیاز به یک آلترناتیو سیاسی قابل تبیین داشت تا بتواند انبوه تئوری های طراحی شده برای توجیه اقدام سخت و مسلحانه از یک طرف و از طرف دیگر ایده کردستان بزرگ را در یک پروسه قابل سنجش تقلیل داده و در آلترناتیو سیاسی طراحی شده خلاصه شود .

این سناریو تا زمانی قابل توجه بود که همه چیز با اوجالان به عنوان شخص شماره یک پ.ک.ک به پایان می رسید و ترک ها می دانستند که اگر فرد دیگری به جز اوجالان در این سناریو قد علم کند و بخواهد به جای اوجالان ابتکار عمل را بدست گیرد آن وقت بازیگران خارجی میتوانند آن فرد را هدایت کرده و کنترل بازی از دست ترک ها خارج خواهد شد .

ورود حزبی به نام کردها که بیشترین گرایش را به پ.ک.ک نشان میدهد و خود را گاه تلویحی و گاهی نیز خیلی رسمی شاخه سیاسی پ.ک.ک معرفی میکند تا آنجا میتواند در قالب سناریو ترکها مقبول باشد که خود تبدیل به بازیگری با ابتکار عمل خارج از چهارچوب اوجالان تبدیل نشود . روندی که حزب دمکراتیک خلق ها بر نتافته و صلاح الدین دمیر تاش به اتکاء آراء بدست آورده سعی دارد جهت و مسیر حرکت کردها و البته پ.ک.ک را مدیریت کند .

روند اموربه سمتی حرکت میکند که دمیر تاش رسما اقدامات پ.ک.ک در مناطق کرد نشین را موجب توقف کسب و کار عنوان میکند . وی دراظهاراتی صریح اعلام کرد که عملیات مسلحانه پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه باعث توقف کسب و کار مردم شده است.

به گزارش کورد پاریزبه نقل از روزنامه صباح، چاپ ترکیه ، صلاح الدین دمیر تاش ، رئیس مشترک حزب دموکراتیک خلق ها چنین نقل میکند، وی در اظهاراتی با انتقاد از عملیات نظامی اخیر پ.ک.ک در مناطق کردنشین ترکیه عنوان کرد: بستن راه ها و انجام عملیات های نظامی توسط نظامیان پ.ک.ک و به آتش کشیدن کامیون ها و ماشین آلات کار  تجارت در مناطق کردنشین ترکیه را متوقف کرده است. در استان وان و بسیاری از استان های کردنشین ترکیه، برخی از صاحبان کار و تجار کرد ترکیه مجبور به مهاجرت از محل زندگی خود شده اند. نا امنی های به وجود آمده در مناطق کردنشین ترکیه و اقداماتی که نظامیان پ.ک.ک در این مناطق صورت داده اند باعث توقف کسب و کار در این مناطق شده است. در برخی مناطق کردنشین ترکیه مشکل آرد به وجود آمده است. اگر وضعیت به این شکل پیشروی کند در روزهای پیش رو برای پخت نان مشکل به وجود خواهد آمد. ”

این اظهارات نشان میدهد که دمیر تاش میخواهد ابتکار عمل در هدایت پ.ک.ک چه در عرصه سیاست در داخل ترکیه و چه در قندیل را بدست گرفته و با این روند عملا اوجالان در حاشیه قرار خواهد گرفت.

البته این فرایند چندان مورد توجه و قبول قندیل نمی باشد و آنها نمیتوانند نیروهایی را که با ایده های رادیکال و با آرزوهای بزرگ در کوه ها نگه داشته اند را به یکباره روانه شهر ها نموده و این روند برای پ.ک.ک برابر است با خودکشی سیاسی ، چراکه با این روند نیروهای در اختیار پ.ک.ک از فضای بسته حاکم بر قندیل خارج خواهند شد و اطلاعات جدیدی را بدست خواهند آورد که دیگر سران قندیل بر آن نظارتی نخواهند داشت . این کار برای پ.ک.ک برابر خواهد بود با پایانی باز همچون فیلم های پست مدرن که مخاطب باید خود پایان را تفسیر کند و آن چیزی که مشخص است این تفسیر طبعا با آن چیزی که سالها در کوه برای کادرهای پ.ک.ک تفسیر شده است مطابقت نخواهد داشت و این پایان بسیار برای کردها در ترکیه گران تمام خواهد شد .

دمیر تاش شاید واقع بینانه این روند را می بیند و بر خلاف سران قندیل بیان می کند و ترک ها نیز به همین دلیل میخواهند اوجالان همچنان نماینده کردها باشد. تا ایده های پان ترکیستی خود را با پایانی باز برای کردها آغازی دوباره داشته باشند . ایده های نو عثمانی گری داوود اوغلو که در تنش صفر مسئله کردی این چنین پایان می پذیرد .

اما این پایان برای کردها در ترکیه بازگشت به دورانی است که آنها را ترک های کوهستان خطاب میکردند ، واقعیتی تلخ که اوجالان و پ.ک.ک با ایده های آرمانی و انتزاعی بنیان نهادند و علیرغم این که هزینه بسیاری نیز برای آن از جانب کردها پرداختند میخواهند با بهره گرفتن از برگ هایی نظیر سوریه بازی را عضو کنند غافل از اینکه در سوریه نیز نگاه قدرتهای بزرگ و بین المللی و کشورهای فعال و ذینفوذ منطقه ای به آنها تنها نگاهی است ابزاری با تاریخ مصرف محدود که فارغ از انبوه تبلیغات پروپاگاندا چیزی برای کردها در بر نخواهد داشت .

اما ترک ها که بیشترین سهم را از این سناریو برای خود در نظر گرفته اند نمی خواهند شخص دیگری در برابر اوجالان ، مخاطب آنها شود و دمیر تاش نیز که همه برگهای خود را بازی کرده به نظر میرسد نخواهد توانست بازی را تغییر دهد و هر چه تلاش کند نتیجه ای جز تسریع پایان تدریجی رویای اوجالان و پ.ک.ک در بر نخواهد داشت، پایانی پر هزینه برای کردهای ترکیه و …

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی