سایز متن   /

اندیشکده آمریکایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک» در مقاله ای تاکید کرد که آمریکا باید به العبادی و بارزانی در عراق کمک کند زیرا بی ثباتی سیاسی در عراق مبارزه با داعش را به رکود می کشاند.

به گزارش کور پاریز به نقل از پایگاه اینترنتی موسسه واشنگتن، در این مقاله به قلم «جیمز اف. جفری» سفیر سابق آمریکا در عراق و ترکیه آمده است: در حالی که توجهات جهانی به توافق هسته ای ایران و گروه ۱+۵ ، جنگ در یمن و رویارویی جدید ترکیه با داعش و پ ک ک معطوف شده، چندین تحول جدید در صحنه سیاسی عراق ظاهر شده که در مجموع می تواند عرصه سیاسی عراق را تغییر دهد و چگونگی اولویت بندی جامعه بین المللی در مبارزه با داعش را تحت تاثیر قرار دهد.

جفری افزود: در بغداد، حیدر العبادی نخست وزیر عراق با جامعه ای رو به رو است که روز به روز خشمگین تر می شود و آیت الله العظمی سیستانی مرجع عالی شیعه را هم در کنار خود دارد.

چند صد کیلومتر آن طرف تر ، مسعود بارزانی رئیس دولت اقلیم کردستان عراق با بزرگترین چالش از زمان تصدی این مقام در بیش از یک دهه پیش تا کنون رو به رو است.

العبادی و بارزانی هر دو با عزمی جدی به مقابله با مشکلات داخلی خود برخاسته اند اما هیچکدام هنوز مرحله بحرانی را پشت سر نگذاشته اند.

در ادامه مقاله موسسه واشنگتن آمده است: با حمایت راسخ آیت الله سیستانی و دیگران ، العبادی احتمالا می تواند به پیروزی هایی در برنامه اصلاحات خود برسد؛ اینها البته موجب از میان رفتن فساد یا ناکارآمدی دولت نمی شود اما این مشکلات را تا حد زیادی کاهش می دهد.

از سوی دیگر ، مشکلات بارزانی ناشی از نبود یک قانون اساسی رسمی و قانونی برای منطقه کردستان است – این منطقه مشمول قانون اساسی عراق است. بارزانی درخواست پارلمان اقلیم کردستان برای تعیین رئیس بعدی را رد کرده و خواستار برگزار انتخابات در تاریخ ۲۰ اوت (۲۹ مرداد) برای تعیین رئیس اقلیم کردستان شده است.

در ادامه این مقاله آمده است: نفع اصلی آمریکا در این بحران این است که العبادی در قدرت بماند و در صورت امکان از تلاش های اصلاح طلبانه خود هم سود ببرد. واشنگتن همچنین بر یک کردستان باثبات هم متکی است؛ معنایش این است که آمریکا به بارزانی کمک کند تا راهی برای باقی ماندن در قدرت بدون لطمه زدن به دموکراسی پارلمانی اقلیم کردستان پیدا کند.
جالب این است که ترکیه و ایران هم اوضاع را به همین شکل می بینند و با رهبران سیاسی دولت اقلیم کردستان لابی کرده اند تا بارزانی را حفظ کنند. به هر حال آمریکا باید به هر شکلی که شده راهی برای کمک به این دو متحد خود در عراق پیدا کند زیرا بدون ثبات در بغداد و اربیل ، مبارزه با داعش به مسیر بدی می افتد. با این حال حتی در بهترین حالت هم این بحران های سیاسی اخیر دست کم بطور موقت توجهات را از مبارزه ضد داعش منحرف می کند. این مساله بار دیگر اشتباه دولت اوباما در این زمینه را نشان می دهد که هدف نابودی داعش را به عنوان یک اولویت فوری دنبال نمی کند.

همانطور که در گزارش اندیشکده آمریکایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاورنزدیک » نیز آمده است دولت ایالات متحده اهداف دیگری را در رابطه با رویکرد مقابله با داعش دنبال میکند که البته این گزارش به آن بصورت مستقیم نمی پردازد.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی