سایز متن   /

اختصاصی کوردپاریز:

در اولین روزهای حمله‌ی ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق و کوهستان‌های قندیل، سران پ‌ک‌ک بلافاصله اعلام کردند که مرحله مذاکرات صلح با دولت ترکیه به پایان رسیده و مرحله‌ی جدیدی شروع شده است. با تشدید حملات و دو روز بعد از این بیانیه‌ی پ‌ک‌ک، رجب طیب اردوغان هم از پایان یافتن مذاکرات صلح خبر داد و گفت: ترکیه هیچ وقت با دشمنان ملت مذاکره نخواهد کرد و با گروهی که درصدد تجزیه‌ی کشور و ناامن کردن آن است، دست دوستی و برادری نخواهد داد.

به گزارش کوردپاریز، با تشدید حملات و بمباران مواضع پ‌ک‌ک و پژاک در شمال عراق، یکی از سران پ‌ک‌ک ـ که گفته می‌شود سخنگوی این گروه است ـ به اسم دمهات گفت: ما آماده‌ایم بنام پ‌ک‌ک یکبار دیگر بر سر میز مذاکره بنشینیم و با ترکیه مذاکره کنیم. اما اردوغان همچنان بر سر موضع کوبنده‌ی خود بود. این تغییر موضع پ‌ک‌ک که طی دو سه روز چرخشی ۱۸۰ درجه داشت، کارشناسان سیاسی را به این سمت و سو سوق داد که پ‌ک‌ک فکر نمی‌کرد حملات تا این حد جدی باشد، لذا خواست یک کم خودشیرینی کند، اما وقتی جدید اردوغان را دید، بلافاصله حرف خود را پس گرفت و باردیگر خواستار مذاکرات شد.

پس از این موضوع، هرچند موضوع غرور و غیرت برای سران پ‌ک‌ک شده، اما به شیوه‌های مختلف و غیرمستقیم سعی می‌کنند، ترکیه را از این حملات بادارند و بر سر میز مذاکره بنشانند. اما ترکیه همچنان بر سر مواضع خویش است.

در پایان این ریسمان، صلاح‌الدین دمیرتاش هم اخیراً از سران پ‌ک‌ک در اروپا از جمله رمزی کارتال خواسته تا پ‌ک‌ک آتش‌بس یک‌جانبه اعلام کند و این یک گام از مذاکرات هم عقب‌تر است. کارتال هم موافقت کرده و گفته اگر ترکیه بپذیرد ما حرفی نداریم. اما باز هم ترکیه هیچ جوابی به این خواست‌ها نداده است.

در ضمن آنچه به عنوان تصمیم پ‌ک‌ک مطرح می‌شود، نظر سران قندیل‌نشین این گروه در شمال عراق است، چراکه سران این گروه بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که حتی دستورات و سخنان عبدالله اوجالان (رهبر این گروه در زندان امرالی) را هم جدی نخواهند گرفت چه برسد به درخواست و سخنان صلاح‌الدین دمیرتاش. حال رمزی کارتال هم در همان لیست دمیرتاش قرار دارد و به عقیده‌ی کارشناسان، پ‌ک‌ک اگر حرف‌های اوجالان را قبول ندارد، چطور امکان خواهد داشت به سران این گروه در اروپا که به گفته‌ی آنان حتی فشنگی هم شلیک نکرده‌اند و یک روز را در کوهستان نبوده‌‌اند؛ قبول داشته باشند. لذا این موضوع هم منتفی است.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی