سایز متن   /

ناظران سیاسی می گویند تصمیم اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مبنی بر حمله هم زمان به مواضع داعش و حزب کارگران کردستان، ترکیه را در برابر جنگی غیرقابل پیش بینی قرار می دهد که هیچ نتیجه‌یی نمی توان برای آن تصور کرد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه اعلام کرد، ارتش این کشور روز شنبه حملات هوایی و توپخانه‌یی علیه مواضع داعش در سوریه و پ‌ک‌ک در شمال عراق انجام داده است.

داوود اوغلو در کنفرانس خبری که تلویزیون ترکیه به طور مستقیم آن را پخش کرد، همچنین گفت: «آنکارا دستورات یورشی به تیپ سوم نظامی خود در سوریه و عراق داده و عملیات هوایی و زمینی جاری فعلی در همین راستا است.»

در همین رابطه دولت ترکیه اعلام کرد از روز جمعه تا کنون ۵۹۰ نفر از افراد متهم به همکاری با داعش یا پ‌ک‌ک را بازداشت کرده است.

جنگنده های ترکیه بامداد شنبه حملات هوایی را به پایگاه داعش در سوریه انجام دادند و هم زمان مواضع پ‌ک‌ک در شمال عراق را نیز بمباران کردند. این عملیات متفاوت یک هفته بعد از آن انجام می شود که عملیات خشونت آمیزی در مرزهای ترکیه روی دادند که باعث کشته و زخمی شدن سربازان ترک در مرزهای جنوبی این کشور شد، مقامات ترکیه پ‌ک‌ک و داعش را مسئول انجام این اتفاقات دانسته‌اند.

پ‌ک‌ک اعلام کرده است حمله به نیروهای امنیتی ترکیه را در واکنش به حمله به فعالان کرد در شهر کردنشین سوروچ انجام داده است. در همین رابطه پ‌ک‌ک رسما اعلام کرد، بعد از حملات هوایی شدید ارتش ترکیه دیگر حفظ آتش بس با آنکارا معنا ندارد.

ناظران مسائل ترکیه می گویند حمله هم زمان به داعش و پ‌ک‌ک آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن و بدون پیش بینی نتایج آن می تواند به ضرر منافع سیاسی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که این روزها سودای “سلطنت مدرن” را در سر دارد، تمام شود.

پیش از این آنکارا تلاش می کرد منطقه حائل در داخل مرزهای سوریه با هدف ایجاد طوقی ترکی علیه کردهای سوریه ایجاد کند تا مانع از ایجاد منطقه ای مستقل توسط کردهای سوریه شود، اما اکنون خود را در معرض رویارویی هم زمان با کردهای ترکیه و سوریه و عراق می بیند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی