سایز متن   /

بمباران مقرّهای پ‌ک‌ک در شمال عراق توسط جنگنده بمب‌افکن‌های ترکیه، سبب واکنش‌های متفاوتی از سوی مقامات و نهادهای رسمی و حکومتی این اقلیم شد.

ریاست، حکومت و پارلمان اقلیم کردستان عراق در سه بیانیه جداگانه واکنش‌های متفاوتی را به بمباران مواضع پ‌ک‌ک از سوی ارتش ترکیه در خاک اقلیم نشان دادند.

ریاست اقلیم کردستان در بیانیه‌‌یی رسمی ضمن اشاره‌ به تماس تلفنی مسعود بارزانی رئیس اقلیم با احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه، از نگرانی بارزانی از وضعیت «خطرناک» کنونی و تأکید وی به درخواست‌ها برای جلوگیری از آشفته‌تر شدن اوضاع و در پیش گرفتن دیالوگ و مذاکره به‌جای جنگ، سخن گفت.

همچنین بدون محکومیت حملات ترکیه به اقلیم کردستان و یا موضع‌گیری درباره مواضع و سیاست‌های پ‌ک‌ک در مقطع کنونی، به تلاش‌های پیشین ریاست اقلیم در راستای به نتیجه رسیدن پروسه صلح در ترکیه اشاره‌ شده و بار دیگر آمادگی این نهاد برای پایان دادن به درگیری‌های میان پ‌ک‌ک و ارتش ترکیه اعلام‌شده و بر ضرورت بازگشت طرفین به روند صلح تأکید شده است.

این در حالی است که پیش‌تر رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند، در تماس تلفنی احمد داود اوغلو نخست‌وزیر ترکیه با مسعود بارزانی رئیس اقلیم، بارزانی از حملات ارتش ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک و داعش حمایت و اعلام کرده: اقدامات ترکیه در منطقه خاورمیانه و در مقابله با گروه‌های «تروریستی» و تصمیمات این کشور در این خصوص را تأیید کرده و از آن حمایت می‌کنیم.

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق نیز همچون ریاست اقلیم در بیانیه‌‌یی به تنش در روابط پ‌ک‌ک و ترکیه و به خطر افتادن پروسه صلح در این کشور واکنش نشان داد.

نیچروان بارزانی در واکنش خود به تحولات کنونی، به‌تندی از پ‌ک‌ک انتقاد کرد و که در بیانیه‌ی منتشر شده توسط وی آمده:«بمباران و توپ باران مناطقی از اقلیم کردستان و هدف قرار دادن مواضع پ‌ک‌ک از سوی ارتش ترکیه‌ پس از اظهارات و موضع گیری‌های رهبری این حزب و اعلام پایان پروسه صلح با ترکیه از سوی آنان و تأکید این حزب بر اینکه حزب دمکراتیک خلق‌ها (‌‌HDP) و عبدالله اوجالان نمی‌توانند در خصوص خلع سلاح پ‌ک‌ک تصمیم بگیرند، انجام شد.»

بارزانی تأکید می‌کند که مواضع اخیر پ.ک.ک نقشHDP و اوجالان در پروسه صلح را تنزل داده و تأثیر فراوانی بر افکار عمومی ترکیه گذاشته و دولت این کشور را زیر فشار سنگینی قرار داده است.

بارزانی در ادامه بیانیه خود با انتقاد از پ‌ک‌ک در اقدام به کشتن چند پلیس ترکیه و حملات اخیر به نیروهای نظامی و امنیتی ترکیه، تأکید کرده است که این اقدامات وضعیت را متشنج‌تر کرده است.

پارلمان کردستان عراق به ریاست یوسف محمد وابسته به جنبش تغییر، موضعی متفاوت از ریاست و دولت اقلیم در قبال بمباران مواضع پ‌ک‌ک در خاک اقلیم از سوی دولت ترکیه در پیش گرفت و به‌شدت این اقدامات آنکارا را محکوم کرد.

پارلمان کردستان خواستار پایان سریع بمباران خاک اقلیم از سوی ارتش ترکیه شده و ضمن ابراز همدردی با خانواده و بستگان قربانیان این حملات، وضعیت کنونی را موجب نگرانی مردم کردستان دانسته است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی