سایز متن   /

از بهار سال ۲۰۱۳ پ‌ک‌ک بنا به خواست رهبر این گروه (عبدالله اوجالان) برای پیشبرد روند صلح در ترکیه آتش‌بسی یکجانبه را اعلام کرده بود. حال پس از آرامشی دو ساله ارتش ترکیه حملات هوایی خود را به مواضع پ‌ک‌ک از سر گرفت.
بر اساس اخبار منتشره در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها، در ساعات پایان ۲۴ جولای شمار زیادی از جنگنده‌های اف ۱۶ ارتش ترکیه به صورت گسترده مناطق استقرار نیروهای پ‌ک‌ک را در اقلیم کُردستان بمباران کرده اند.
جنگنده های ارتش مناطقی چون “خواکورک، متینا، زاب، گاره و خنیره” بمباران کرده‌اند. پرواز جنگنده‌های ترکیه بر فراز قندیل ادامه دارد و مناطقی چون “سوره دێ و دۆڵە کۆکێ” به شدت بمباران شده‌اند. آمار تلفات تاکنون ۳۰ کشته و ۴۰ زخمی اعلام شده است. اما پ‌ک‌ک تاکنون تنها اسم یکی از فرماندهان عالی‌رتبه‌ی شاخه‌ینظامی خود موسوم به ه‌پ‌گ را اعلام کرده که اسمش شروان وارتو است.
زبیر آدار از سران پ‌ک‌ک در اروپا در واکنش به بمباران مواضع پ‌ک‌ک، دولت ترکیه را مسئول آغاز جنگ اعلام کرد.
آیدار در گفتگو با تلویزیون گروه افزود “این حملە پایان رسمی آتش بس از طرف ترکیە است. قرار بود پائیز جنگ شروع شود، اما بە خاطر انتخابات صورت نگرفت. مردم چە در زندان، شهرها و کوهستانها از خود محافظت خواهند کرد. با مقاومت ما ترکیە پشیمان خواهد شد”.
همچنین رمزی کارتال از دیگر سران گروه نیز از مردم خواست به خیابان‌ها بریزند.
همزمان گزارش شده که جنگنده‌های ارتش ترکیه مواضع گروه داعش را در سوریه نیز بمباران کرده اند.
تنش میان پ‌ک‌ک پس از انفجار شهر سوروج/پرسوس که در پی آن ۳۳ تن کشته شدند، افزایش یافت. پ‌ک‌ک در بیانیه‌یی که در محکومیت این انفجار منتشر کرد دولت ترکیه و دستگاه اطلاعاتی ترکیه میت را به برنامه‌ریزی و همکاری با داعش متهم کرد.
همچنین گروهی از اعضای مسلح پ‌ک‌ک روز گذشته دو تن از اعضای گروه ضد ترور ترکیه را در انتقام انفجار پرسوس در شهر سریکانی کشتند.
روز پنجشنبه ۱مردادماه در درگیری میان داعش و سربازان ارتش ترکیه در استان کلیس یک سرباز ترکیه کشته و دو تن دیگر نیز مجروح شدند.
پس از این درگیری پلیس ترکیه عملیات وسیعی را با حضور هزاران تن از نیروهای امنیتی و پلیس در سراسر ترکیه شروع کرد و بیش از ۳۰۰ نفر را به اتهام ارتباط با پ‌ک‌ک، داعش و چندین گروه چپ گرای ترکیه بازداشت کرد.
مقامات ارشد ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان بارها به صراحا اعلام کرده اند که هیچ فرقی میان پ‌ک‌ک و داعش قائل نیستند.
رئیس جمهور ترکیه هفته گذشته اعلام کرده بود که مفاد توافق ۱۰ ماده‌یی دلمه باخچه را نخواهد پذیرفت که اوایل سال ۲۰۱۵ میان نمایندگان ه.د.پ و معاون نخست وزیر ترکیه به امضا رسیده بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی