سایز متن   /

استان کردستان ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دو مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه و بازارچه های موجود در شهرستان های سقز و سروآباد ظرفیت بسیار خوبی برای صادرات محصولات تولیدی استان هستند که باید به کمک حوزه تولید بیایند.
مرز باشماق مریوان از سال ۸۵ به مرز رسمی تبدیل شده است و اکنون جزو مرزهای پرتردد در حوزه صادرات، واردات و ترانزیت کالا محسوب می شود.
استان کردستان در حوزه کشاورزی یکی از قطب های کشور محسوب می شود به طوری که در تولید توت فرنگی، سیب زمینی و همچنین گوشت مرغ در سطح کشور صاحب رتبه های برتر است که می توان از طریق مرز باشماق مریوان این محصولات را به خارج از کشور صادر کرد و سودی را نصیب تولید کنندگان کرد که این روزها از دست دلالان و واسطه‌ها می نالند.
استان کردستان با مساحتی بیش از ۱.۷ درصد از کل کشور دارای ۳۵ درصد جمعیت ساکن روستاست و اقتصاد کشاورزی شاهرگ حیاتی استان است، بر اساس حساب‌های منطقه ای سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی در کشور ۹.۸ درصد است که این رقم در استان کردستان معادل ۲۰.۳ است.
از جمعیت یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفری استان کردستان، بهره برداری از بخش کشاورزی را ۱۱۰ هزار و ۵۳۲ نفر بر عهده دارند و ۱۱۳ هزار و ۴۵۱ نفر در یک میلیون و ۱۱۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.
بهره برداران کردستانی از محل زراعت و باغبانی در اراضی این استان سالانه دو میلیون و ۳۵۵ هزار تن محصول زراعی، باغی، دامی و آبزیان تولید می کنند.
تولید محصولات سیب زمینی، توت فرنگی و گوشت مرغ در کردستان بالاتر از میزان نیاز استان است و از این رو صادرات این محصولات می تواند کشاورزان و تولید کنندگان را از ضرر و زیان مادی نجات دهد و در بازار مصرف نیز تعادل ایجاد کند.
سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن سیب زمینی، حدود ۴۰ هزار تن توت فرنگی و ۸۷ هزار تن گوشت مرغ در کردستان تولید می شود که مازاد بر مصرف مورد نیاز مردم استان است و می توان با فراهم کردن بسترهای لازم این محصولات را به خارج از کشور صادر کرد.
در نشست فعالان بخش کشاورزی با استاندار کردستان یکی از مهمترین مطالبات آنان تسهیل در امر صادرات محصولات کشاورزی بود و خواستار پیگیری استانداری در جهت فراهم کردن بسترهای لازم برای صدور محصولاتی از جمله ماهی، مرغ، سیب زمینی و سایر محصولات بودند.
فعالان عرصه تولید در مناطق مرزی بخصوص در استان هایی که مرز رسمی دارند معتقدند باید مرز به کمک آنها بیاید و با صادرات محصولات خود بتوانند به واحدهای خود رونق دهند اما در کردستان تولید کنندگان می گویند صادرات نداریم و واحدها ضرر می دهند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی