سایز متن   /

دولت باغچلی، رئیس حزب حرکت ملی ترکیه در اظهاراتی عنوان کرده است: اگر به شیوه منطقی به وضعیت احزاب سیاسی در ترکیه نگاه کنیم نزدیکترین ائتلاف ممکن ائتلاف حزب عدالت و توسعه و حزب دموکراتیک خلق‌ها است. جمع نمایندگان این دو حزب به رقم ۳۳۸ خواهد رسید که برای اهداف سیاسی شان کافی خواهد بود. این دو حزب روندی به نام روند مذاکرات صلح را آغاز کرده و بر روی آن تاکید کرده‌اند. این دو حزب از “اسلو” تا “امرالی” در کنار حزب کارگران کردستان (PKK) حرکت کرده‌اند و از همه مهمتر این دو حزب در ۲۸ فوریه ۲۰۱۵ در کاخ دلمه باغچه بیانیه مشترک قرائت کرده و ۱۰ ماده عبدالله اوجالان را به تصویب رسانده‌اند.
وی در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: حال که روند مذاکرات صلح از هر چیزی در ترکیه با ارزش تر است، حال که رجب طیب اردوغان حاضر است در برابر روند مذاکرات از جان خود هم بگذرد دیگر کسی نمی‌تواند مانع ائتلاف حزب عدالت و توسعه – حزب دموکراتیک خلق‌ها برای تشکیل حکومت ائتلافی شود. به هر دوی این احزاب اعلام می کنم که اگر در اظهارات خود صادق هستید و در پی حل و فصل مسئله کردها می باشید این بهترین فرصت برای شما است. “دولت روند مذاکراتی” را تشکیل دهید تا ما نیز نظاره گر آن باشیم.
باغچلی تاکید کرد: حزب حرکت ملی ترکیه به هیچ عنوان با حزب دموکراتیک خلق‌ها، شاخه سیاسی PKK در ترکیه ائتلاف نخواهد کرد. ما حزب دموکراتیک خلق‌ها را نادیده می گیریم و به این سیاست خود نیز ادامه خواهیم داد.
رئیس حزب حرکت ملی ترکیه در خصوص تحولات شمال سوریه عنوان کرد: تحولاتی که در شمال سوریه رخ داده است باعث شده زنگ خطر برای منافع ملی ترکیه به صدا درآید. برای تشکیل کردستان در خاورمیانه رقابت تنگاتنگی را شاهد هستیم. تصرف گری سپی (تل ابیض) توسط نظامیان  PYD شاخه سوری PKK در واقع تلاش کردها برای دستیابی به دریای مدیترانه و دشمنی با ترکیه است. تهدید کردهای سوریه برای ترکیه بسیار بزرگتر از آن چیزی است که نمایش داده شده است. برای ما دولت اسلامی عراق و شام (داعش) فرقی با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (PYD) ندارد. قطب بندی‌های هویتی و مذهبی در کشور همسایه رفته رفته در حال عمیق شدن است. یکی از عاملین اصلی این مسائل در منطقه سیاست خارجی غلط ترکیه در خاورمیانه است. کردها در شمال سوریه به تنهایی ۶ مرز مشترک با ترکیه را در کنترل خود دارند که این موضوعی خطرناک برای این کشور است. ترکیه باید از منافع ملی خود دفاع کند.

منبع: بی‌تاوان

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی