سایز متن   /

بر اساس آخرین نتایج انتخابات ترکیه، حزب حاکم عدالت و توسعه یا AKP نزدیک به ۴۱ درصد آراء، حزب جمهوری‌خواه مردمCHP ۲۵ درصد، حزب حرکت ملی یا MHP ۱۶.۵ درصد و حزب دموکراتیک خلق‌ها یا HDP توانست .۴ ۱۳ درصد آراء را به دست آورد.

به دنبال کاهش آراء حزب حاکم عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی روز ۷ ژوئن ۲۰۱۵، اردوغان نمی‌تواند مانند سه دوره قبلی به‌تنهایی دولت تشکیل دهد و در روزهای آینده گفتگوها در مورد تشکیل دولت ائتلافی بحث غالب سیاسی در ترکیه خواهد بود.

حزب عدالت و توسعه کمی بیش از ۴۰ درصد آراء را کسب کرد و برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ مجبور به ائتلاف با احزاب دیگر خواهد شد و یا این‌که انتخابات را دوباره برگزار کند.

دولت باغچلی، رهبر حزب راست حرکت ملی ترکیه ائتلاف با اردوغان را رد کرده و گفته که آماده است در برابر ائتلاف احتمالی حزب عدالت و توسعه- حزب دموکراتیک خلق‌ها و حزب جمهوری‌خواه خلق به حزب اپوزیسیون تبدیل شود.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز گفته است از قول خود بازنمی‌گردد و حاضر نیست با حزب حاکم عدالت و توسعه ائتلاف کند.

روزنامه‌های طرف دار دولت، بیشتر به احتمال تکرار انتخابات پرداخته و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده‌اند.

بورهان کوزو، از سران حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس کمیسیون قانون اساسی مجلس ملی ترکیه به بی‌بی‌سی گفته است هیچ دولتی از این انتخابات ایجاد نمی‌شود حتی دولت ائتلافی. نتیجه این انتخابات، ضعف سیستم پارلمانی را آشکار ساخت، به‌ناچار باید انتخابات تکرار شود.

آژانس خبری فرانسه هم در مورد برگزاری مجدد انتخابات در ترکیه نوشت درخواست برای برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی در ترکیه می‌تواند در ۴۵ روز آینده ارائه شود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی