- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

باجگیری، اخاذی یا گمرک؟!

حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) یکی از دلایل حمله به اعضای حزب دمکرات کردستان ایران (حدکا) را بستن راه کاسبکاران و قاچاقچیان منطقه و اخذ گمرک از آنها بیان کرده است. در این رابطه باس نیوز با اتکا به منبع موثق و مطمئن، نقاطی را که پ‌ک‌ک در منطقه‌ی مرزی واقع در خاک اقلیم کردستان به باجگیری از قاچقاچیان و یا به عبارت خود گروه، اخذ گمرک می‌پردازد را آشکار کرده است.

گفتنی است در رابطه با حمله پ‌ک‌ک به حدکا در منطقه‌ی کِله‌شین و بربزنان واقع در نقاط مرزی اقلیم کردستان و نزدیک به شهر دیانا، یکی از سران پ‌ک‌ک بنام دمهات عگید گفته بود که دلیل اصلی حمله‌ی پ‌ک‌ک به حدکا این بوده که اعضای حدکا اقدام به گرفتن گمرک کرده و با زور قاچاقچیان و کاسبکاران منطقه را مجبور به دادن باج می‌کرده‌اند و لذا آنها نیز به عنوان پ‌ک‌ک خود را مسؤل و پاسدار منافع قاچاقچیان دانسته و اجازه‌ی این کار را به اعضای حدکا نداده‌اند.

به گزارش کوردپاریز به نقل از باس نیوز، منبع مذکور که یکی از مقامات عالی‌رتبه در منطقه‌ی مذکور است گفته: پ‌ک‌ک در مرزهای اقلیم کردستان ۲۳ نقطه‌ی باجگیری و اخاذی از قاچاقچیان و کاسبکاران را دارد که البته به قول خود این گروه به آن گمرک گفته می‌شود. این نقاط عبارتند از: منطقه شارباژیر، پینجوین، قلادزه، بالاکایه‌تی و برادوست.

پ‌ک‌ک برای ورود و خروج هر باری نرخ تعیین کرده و از کاسبکاران و قاچاقچیان آنرا اخذ می‌کند و اگر کسی از پرداخت این وجه امتناع کند، بار وی به عنوان غرامت ضبط می‌گردد و درصورت اصرار صاحب بار، خود وی نیز بازداشت خواهد شد. اکثر بارها هم که از این مرزها قاچاق می‌شوند شامل سیگار و مشروبات الکی است که بصورت قاچاق صورت می‌گیرد.
این مقام مسؤل در ادامه به نقاطی هم در مرز با ترکیه اشاره کرده و گفته: پ‌ک‌ک در مرز اقلیم کردستان با ترکیه هم ۸ نقطه‌ی گمرکی دارد که در مناطق ریکان، نِره و مزوری بالا در منطقه‌ی بادینان واقع شده‌اند که از این نقاط هم قاچاقچیان اکثراً مشروبات الکی، سیگار، شکر، روغن، برنج، بنزین و گاز قاچاق می‌کنند.
طبق اطلاعاتی که این منبع آشکار کرده، اسامی و محل این اخاذی و باج‌دهنده‌ها به قرار زیر است:
اسم باج دهنده: رحیم
محل باج‌گیری: سیران‌بند از توابع پینجون واقع در استان سلیمانیه

نوع بار: سه تریلر باری از نوع اورال

مبلغ: یک میلیون و پانصد هزار تومان

اسم باج‌گیرنده: عگید