- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

معصوم:استقلال کوردستان وهم و خیال برخی سیاستمداران است.

فؤاد معصوم رئیس‌جمهور عراق در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح‌های مطرح‌شده پیرامون تجزیه عراق گفت: «فکر نمی‌کنم طرحی برای تقسیم عراق مطرح باشد. هیچ طرحی مثل این به‌طور رسمی مطرح نشده است. ممکن است برخی از سیاسیون و برخی از اشخاص آن را مطرح کرده‌اند، اما در این خصوص طرحی رسمی وجود ندارد.»
وی درباره‌ طرح کنگره‌ آمریکا برای تسلیح مستقل نیروهای پیشمرگ و سنی در عراق گفت: کنگره آمریکا مثل مجلس‌های دیگر جهان است. هرکدام از آن‌ها ممکن است چیزی را بگوید که می‌خواهد؛ اما این سیاست راهبردی نیست. چون تقسیم عراق از طریق برخی از اشخاص که این اندیشه‌ها را مطرح می‌کنند عملی نمی‌شود. این مسئله پیچیده‌ای است.
رئیس‌جمهور عراق افزود: کنگره به‌طور گروهی با اتفاق‌نظر اکثریت موضوعات را تصویب می‌کنند، اما برخی از اشخاص این طرح‌ها را پیشنهاد می‌دهند که واقعی نیستند. همان‌طور که گفتم تقسیم عراق بر کل منطقه تأثیر می‌گذارد. مثل دیوار سنگی است که اگر یک سنگ از آن بیرون کشیده شود بر دیگر بخش‌های آن تأثیر می‌گذارد.
فؤاد معصوم تصریح کرد: تقسیم عراق اصلاً مطرح نیست، این موضوع را فقط برخی سیاستمداران بر اساس وهم و خیال خود بر زبان می‌آورند. طرحی برای تقسیم عراق وجود ندارد چطور می‌شود عراق را تقسیم کرد درحالی‌که مناطق مختلف به هم چسبیده‌اند. مثلاً بغداد؛ نصف مردم شیعه و نصفشان سنی‌اند و عده‌ای کُرد و مسیحی هستند، شهرهای دیگر هم همین‌طور. اگر بخواهیم تقسیم کنیم باید عملیات اخراج شهروندان انجام شود مثلاً شیعیان به مناطق خاص و اهل سنت و کُردها به‌جاهای مخصوص خود بروند، این کار عملی نیست. اصلاً عراقی‌ها خواستار تقسیم نیستند. وقتی خود عراقی‌ها نمی‌خواهند، خواست دیگران مهم نیست