سایز متن   /

سوران عمر رئیس کمیسیون حقوق بشر اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که‌ شمار بسیاری از مفقودین جنگ داخلی کُردهای عراق در حال حاضر در زندان‌های مخفی اقلیم کردستان به‌ سر می‌برند.

این درحالیست ‌که‌ کریم سنجاری وزیر داخلی اقلیم کردستان طی نامه‌‌یی رسمی کشته‌ شدن تمامی مفقودین جنگ داخلی میان دو حزب اتحادیه‌ میهنی کردستان (یکیتی) و حزب دموکرات کردستان (پارتی) را تائید کرد، اما سوران عمر نماینده‌ پارلمان اقلیم کردستان از زندانی بودن این افراد خبر داد.

عمر در گفتگو با کانال تلویزیونی NRTگفت: با‌ وجود اینکه‌ هردو دفتر سیاسی پارتی و یکیتی به‌ کشتن این مفقودین اعتراف می‌کنند، اما هیچ‌یک از آن‌ها اشاره‌ی به‌ چگونگی کشتن این افراد و نحوه‌ وقوع این جنایت نمی‌کنند.

وی افزود: برخلاف این گفته‌ها، بسیاری از مفقودین در حال حاضر در قید حیات هستند اما در زندان‌های مخفی اقلیم کردستان به‌ سر می‌برند و من از بیم انتقال آن‌ها به‌ مکان‌های نامعلوم از افشای نام و مکان این زندان‌ها خودداری می‌کنم.

سوران عمر تأکید کرد: حتی درصورتی‌که‌ تمامی این افراد کشته‌شده‌ باشند، عاملین کشتن آن‌ها باید در دادگاه‌های صالحه‌ محاکمه‌ و مجازات شوند و در صورتی که‌ اقدام لازم برای مجازات این مجرمین در داخل اقلیم صورت نگیرد پرونده‌ را به‌ دادگاه‌های خارج از اقلیم و محاکم بین‌المللی خواهم کشاند و از حمایت سازمان‌های جهانی برخوردار می‌شویم.

لازم به‌ ذکر است که‌ در میانه‌ جنگ داخلی پارتی و یکیتی که‌ در دهه‌ نود میلادی رخ داد بیش از ۲۰۰ عضو یکیتی و پارتی و ۶۷ عضو پ‌ک‌ک و برخی اعضای دیگر احزاب اقلیم ازجمله‌ احزاب اسلام‌گرا مفقودالاثر شدند و همچنین از سرنوشت بیش از ۵۰ نفر از متهمین پرونده‌های تروریستی در اقلیم کردستان هیچ اطلاعی در دست نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی