سایز متن   /

طبق طرح تجزیه طلبانه مجلس سنا، آمریکا به طور مستقل با کردها و عشایر عراقی رابطه برقرار خواهد کرد. مقامات عراقی می‌گویند این طرح یعنی اینکه کردها و عشایر اهل سنت در نظر آمریکایی‌ها کشورهای مستقلی هستند. طبق این طرح آمریکایی ها می توانند به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگه کرد تسلیحات نظامی بفروشند.

پس از طرح تجزیه عراق، بارزانی به واشنگتن رفت و در آنجا با اوباما دیدار کرد. این در حالیست که پیش از این «عبدالهادی السعداوی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینکه سفر بارزانی در چارچوب طرح تجزیه عراق است، گفت: بارزانی با مقامات آمریکایی درباره طرح تجزیه که در کنگره بررسی می‌شود، گفت‌وگو خواهد کرد.

اما بارزانی پس از بازگشت از آمریکا در اولین اظهار نظر رسمی اش با بیان این که وحدت نمی‌تواند امری اجباری باشد تصریح کرد که کردستان عراق در شرایط کنونی برنامه‌ای برای جدایی ندارد.

البته وی در سفر به واشنگتن هم در سخنانی در مرکز مطالعات صلح آمریکا با اشاره به اینکه کردستان مستقل در آینده امری حتمی و مستمر است که بازگشت ندارد، تصریح کرد کردهای عراق در شرایط کنونی طرحی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد ندارند.

وی تأکید کرد که کردها در خصوص جدایی از عراق همه‌پرسی برگزار خواهند کرد اما این در شرایطی صورت خواهد گرفت که دشمنی‌ها از بین برود.

بارزانی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم که این اتفاق (همه‌پرسی) سال آینده برگزار می‌شود یا زمان آن چه موقع است اما به طور قطع کردستان مستقل در راه است. ما رسیدن به استقلال از طریق خشونت یا کشتار….را نمی‌خواهیم. این مسئله زمانی صورت خواهد گرفت که مسائل امنیتی رفع شده باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین در سفر به آمریکا تاکید کرد که این اقلیم برای پایان دادن به جنگ با داعش به سلاح نیاز دارد.

به اعتقاد کارشناسان گرچه بارزانی همواره با مواضع خود از پیشگامان طرح تجزیه عراق محسوب می شود ولی در هر مقطع زمانی تلاش کرده تنها با طرح ظاهری استقلال اقلیم کردستان امتیازاتی نیز از دولت مرکزی عراق بدست بیاورد.

در شرایط فعلی عراق، تجزیه به نفع هیچکدام از جریانات داخلی و حتی خارجی عراق نیست، زیرا آنها در این صورت با یک دولت داعشی در برخی استانهای سنی نشین عراق مواجه خواهند بود. به همین دلیل بسیاری از طرفداران تجزیه طلبی در حالیکه داعش در بخش از عراق حضور دارد، تجزیه در شرایط فعلی را به صلاح خودشان هم نمی دانند.

همچنانکه از اظهارات بارازنی نیز برمی آید مسئولین اقلیم کردستان تلاش می کنند دریافت تسلیحات را در اولویت اول خود حتی به بهای عقب نشینی از مواضع تجزیه طلبانه داشته باشند. اقلیم کردستان تلاش می کند به بهانه مبارزه با داعش به نوعی خود را به لحاظ تسلیحاتی نیز قوی کند تا در زمانی که بحث تجزیه طلبی شرایطش فراهم شد، توانایی کافی برای دفاع و استقلال خود داشته باشد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی