- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

باعچلی: اردوغان خائن و وطن‌فروش است.

در پی ورود پ‌ک‌ک و دولت آنکارا به فاز جدید روند صلح، رهبر حزب جنبش ناسیونالیست ترکیه اردوغان را به وطن‌فروشی و خیانت متهم کرد و رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها گفت که حزب حاکم «انتظارات غلطی» دارد.

صلاح‌الدین دمیرتاش از رهبران حزب مردم دموکراتیک خلق‌ها (HDP) به شدت نسبت به تعهد دولت برای برداشتن گام‌هایی در راستای دموکراتیک شدن در روند صلح با پ‌ک‌ک ابراز نگرانی کرد و از حزب حاکم عدالت و توسعه برای ایجاد «انتظارات غلط» انتقاد کرد. دمیرتاش گفت: دولت فکر می‌کند که مراحل روند صلح تکمیل شده است. تصور خلع سلاح اشتباه است و گمان نمی‌کنم که حزب حاکم عدالت و توسعه در راستای دموکراسی گام بردارد. اظهارات دمیرتاش در پی اعلام نظرات نمایندگان دولت و حزب کردها و تشریح نظرات عبدالله اوجالان، رهبر پ‌ک‌ک مطرح شد. اوجالان از حامیانش خواست که در فصل بهار کنگره‌‌یی را برای رایزنی و توافق درباره خلع سلاح پ‌ک‌ک برگزار کنند. دو طرف همچنین بیانیه‌‌یی ۱۰ ماده‌‌یی صادر کردند که در آن عناوینی که قرار است در مذاکرات بر سر آن بحث شود، مشخص می‌شود.

دمیرتاش در ادامه گفتگو با حریت گفته: دولت هیچ اهمیتی به آن ۱۰ ماده نمی‌دهد و اصلا نگفته است که آیا درباره آنها وارد گفت‌وگو می‌شود یا خیر. ما هم موافق خلع سلاح هستیم اما پس از اعلام بیانیه این تصور پیش آمد که مساله حل شده اما اینطور نیست. رویکرد دولت موجب شده که حزب مردم دموکراتیک فکر کند که حزب حاکم می‌خواهد از مساله خلع سلاح و کل روند صلح به عنوان «ابزار پروپاگاندا» استفاده کند و در انتخابات پارلمانی آتی از آن بهره ببرد. از سوی دیگر دولت باغچلی، رهبر حزب جنبش ناسیونالیست، دولت و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه را به «خیانت و وطن‌فروشی» متهم کرد. باغچلی گفت: همکاری خائنانه، مغرضانه و شرم‌آور حزب عدالت و توسعه با پ‌ک‌ک کاملا آشکار شد. حزب عدالت و توسعه در کنار پ‌ک‌ک در مقابل دوربین‌ها نمایش خائنانه‌‌یی اجرا کردند.