- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

اردوغان: با عوامل پ‌ک‌ک مذاکره نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه در تازه‌ترین اظهارنظر خود، وجود مساله کردها در ترکیه را رد کرد و گفت، ترکیه با کردها مذاکره نمیکند و سخن گفتن از مسئله کردها تجزیه‌طلبی است؛ صحبت‌هایی که اعتراض کردهای ترکیه را برانگیخته است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از سفر دو روزه‌اش از کویت، مذاکره با کردها را رد کرد و گفت‌: با تروریست‌های وابسته به پ‌ک‌ک مذاکره نخواهیم کرد.

اردوغان با اینکه گفته است درباره روند مذاکرات صلح با کردها بر سر مواضع سابق خود ایستاده اما وجود مساله کرد در ترکیه را هم انکار کرد و گفت: در کشور تنها کردها نیستند که دارای مشکل هستند. ترکها نیز مشکلات خاص خود را دارند. برای حل و فصل تمام این مشکلات راه حلی باید طراحی شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت، کسانی که روند مذاکرات را تنها به عنوان مساله کردها در نظر میگیرند و مطرح میکنند افرادی هستند که خواهان جمع‌آوری آرای کردهای ترکیه میباشند.

اردوغان درباره ضرورت خلع سلاح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) نیز گفت: دولت ترکیه به هیچ عنوان با یک سازمان تروریستی که خود را طرف مسائل به حساب میآورد بر سر یک میز مذاکره نخواهد نشست و چنین میزی وجود ندارد. اگر چنین میزی به وجود آید در آن صورت جمهوری ترکیه فرو پاشیده است. به هیات ناظر نیز نیازی نیست. دولت از اول تا آخر مذاکرات را نظارت می‌کند.

دولت ترکیه برای حل مشکلات کردها پیش از این با تشکیل هیات ناظر در روند مذاکرات مخالفتی نکرده بود، اما اکنون پیش‌بینی میشود بعد از صحبتهای جدید اردوغان روند مذاکرات با کردها با موانع جدی روبرو شود.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رئیس حزب دموکراتیک خلق‌ها (حزب صلح و دموکراسی سابق) و نماینده دیاربکر در پارلمان ترکیه در اعتراض به صحبتهای جدید اردوغان گفت: با رد و انکار مساله کرد از طرف اردوغان، مشکل کردهای ترکیه به حال خود باقی میماند. وی گفت که اردوغان از آن بیم دارد که حزبش در مناطق کردنشین ترکیه رأی کمتری بیاورد.

روزنامه‌های ترکیه همچنین خبر دادند که قرار است اردوغان به دیاربکر سفر کند. این سفر اردوغان با توجه به صحبتهای اخیرش درباره کردها مورد توجه ویژه محافل سیاسی ترکیه قرار گرفته است.