سایز متن   /

اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق پس از یک سال مناقشه بر سر مالکیت و نحوه صدور نفت از اقلیم کردستان، ۴ ماه پیش توافق کردند اقلیم کردستان ۲۵۰۰۰۰ بشکه نفت خام از نفت تولیدشده در اقلیم و ۳۰۰۰۰۰ بشکه نفت تولید شده در کرکوک را در ازای پرداخت ماهیانه نزدیک به یک میلیارد دلار از سوی بغداد به عنوان سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی عراق از طریق شرکت وابسته به وزارت نفت عراق صادر کند.

اما دولت مرکزی عراق در چند ماه گذشته با بیان اینکه اقلیم کردستان به تعهدات خود درباره سقف صادرات عمل نکرده از ارسال کامل مبلغ مورد توافق خوداری کرده است. مقامات اقلیم کردستان به رویترز گفته‌اند به ۹۷ درصد تعهدات خود عمل کرده اند و علیرغم عدم ارسال بودجه در حال افزایش صادرات نفت هستند.

یک مقام وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان به رویترز گفته است با ما به عنوان یک تاجر تولیدکننده نفت و نه بخشی از عراق برخورد می شود.

وی تهدید کرد اگر سهم اقلیم کردستان توسط بغداد پرداخت نشود، خریداران نفت را تحت تعقیب قرار خواهیم داد زیرا نفت فروخته نشده هنوز به اقلیم کردستان تعلق دارد.

به نوشته رویترز، شرکت سومو وابسته به وزارت نفت عراق در ۴ ماه گذشته نفت اقلیم کردستان را به شرکتهای توپراس ترکیه، لیتاسکوی سویس، رپسول اسپانیا، انی ایتالیا و BPانگلیس فروخته است.

رویترز که به گفته خود به مدارک انتقال نفت اقلیم کردستان به شرکت سومو دست یافته، نوشت نفت صادر شده هنوز در مالکیت اقلیم کردستان قرار دارد.

یک مقام دولت اقلیم کردستان گفته است دولت اقلیم کردستان بعد از ماه آوریل قادر خواهد بود صادرات نفت را از طریق خط لوله به ۸۲۵۰۰۰ بشکه در روز برساند که برای تأمین نیازها و پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگ که مشغول جنگ با داعش هستند، کافی خواهد بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی