- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

خیانت به دمکراسی

یکی از نمایندگان جنبش تغییر (گوران) در پارلمان اقلیم کردستان عراق ضمن تکذیب اخبار مربوط به‌ موافقت رهبر این جنبش با تمدید مدت ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم، تاکید کرد که‌ جنبش تغییر این کار را به‌ مثابه‌ خیانت به‌ دموکراسی قلمداد می کند.

در پی انتشار اخباری درباره‌ اعلام رضایت نوشیروان مصطفی رهبر جنبش تغییر نسبت به‌ تمدید مدت ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان که‌ در تابستان آینده‌ به‌ پایان می رسد، علی محمد صالح نماینده‌ جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان ضمن تکذیب این اخبار گفت: این اخبار به‌ دور از واقعیت بوده‌ و امکان تکرار اقدام غیر قانونی که‌ در سال ۲۰۱۳ در پارلمان، برای تمدید مدت ریاست بارزانی بر اقلیم  انجام شد، وجود ندارد.
وی تاکید کرد که‌ جنبش تغییر، چنین اقدامی را به‌ مثابه‌ خیانت به‌ دموکراسی و نقض قانون، می داند.
گفته‌ می شود در دیدار اخیر میان نوشیروان مصطفی و بارزانی دو طرف در مورد تمدید مدت ریاست بارزانی بر اقلیم به‌ توافق رسیده‌اند، اما این عضو جنبش تغییر اعلام کرد که‌ آنان برای منافع هیچ کس حاضر به‌ نقض قانون نبوده‌ و تمامی تلاشهایشان ایجاد ساختار حکومتی مبتنی بر قانون و دموکراسی است.
این در حالیست که‌ منبعی نزدیک به‌ نوشیروان مصطفی در گفتگویی به‌ پایگاه خبری کردی زبان باس گفت که‌ در دیدار نوشیروان مصطفی و بارزانی شرایط نظامی و اقتصادی اقلیم، جنگ داعش، آینده‌ کرکوک و دیگر مناطق موردمناقشه‌ و حضور نیروهای داوطلب مردمی عراق در این مناطق، مورد بحث و گفتگو قرار گرفته‌ و هم چنین علیرغم اینکه‌ بارزانی از عدم تمایل خود برای تمدید دوره‌ ریاستش سخن گفته، اما نوشیروان مصطفی بر ضرورت ابقای بارزانی در پستش در مقطع کنونی تاکید کرده‌ است.
به‌ گفته‌ این منبع نوشیروان مصصطفی اعلام کرده‌ که‌ می بایست چارچوب های قانونی لازم در این مورد، تدوین شود.
این منبع همچنین اعلام کرده‌است که‌ اکثریت جریان های سیاسی اقلیم کردستان با توجه‌ به‌ شرایط کنونی اقلیم کردستان و شخصیت سیاسی بارزانی و روابطش با آمریکا و کشورهای اروپایی و تاثیر مستقیم او بر جایگاه و موقعیت اقلیم کردستان عراق، تمدید ریاست وی را بر اقلیم ضروری می دانند.
از سویی دیگر رابون معروف یکی دیگر از نمایندگای جنبش تغییر در پارلمان اقلیم کردستان به‌ «باس» گفت که‌ اولویت این جنبش اجرای قانون بوده‌ و حساسیتی در مورد هیچ یک از شخصیت های سیاسی اقلیم کردستان ندارد.
لازم به‌ ذکراست که‌ طی مصوبه‌ جنجالی پارلمان سوم اقلیم کردستان در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳، مدت ریاست بارزانی با وجود مخالفت شدید احزاب اپوزسیون اقلیم به‌ مدت دوسال توسط دو حزب حاکم اقلیم (حزب دموکرات و اتحادیه‌ میهنی) تمدید شد.

منبع: کردپرس