- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

کارایلان: ترکیه ۵ بار با YPG دیدار کرده است.

به گزارش کوردپاریز به نقل از رسانه‌ی رسمی پ‌ک‌ک، مراد کارایلان از سران پ‌ک‌ک درباره‌ی ورود ارتش ترکیه به مقبره شاه سلیمان گفته مقامات ترکیه پیش ازانجام این عملیات پنج بار با مسئولان یگان‌های مدافع خلق (YPG) و حزب اتحاد دمکراتیک (PYD) ـ از زیر شاخه‌های پ‌‌ک‌ک در شمال سوریه ـ دیدار داشتەاند و این عملیات با اجازه کانتون کوبانی انجام گرفته است.

وی در عین حال حرکت نظامیان ترکیه به مقبره سلیمان شاه بدون وقوع درگیری را سئوال برانگیز دانسته و می گوید: “از سه کیلومتری مقبره حوزەی تحت اختیار داعش شروع می شود. آنجا خط مقدم جنگ است و نیروهای ی.پ.گ و داعش در مقابل یکدیگر موضعگیری کردەاند. تنها دو راه برای عبور از این مواضع وجود دارد؛ نخست حرکت مخفی بسوی مقبره یا جنگ و پیشروی. اما ارتش ترکیه هیچ یک از این دو را انجام نداد و از یک مسیر عادی به سوی مقبره رفت، نیروهای داعش هم در این بین عقب نشینی کردند و به نظامیان ارتشی شلیک نکردند. ظاهرا توافقی میان داعش و ترکیه نیز وجود داشت، اگر نه چطور می شود متصور بود که نظامیان ترکیه ضمن ورود به منطقه، مقبره را از محل خود منتقل کنند و بازگردند بدون آنکه درگیری با داعش روی دهد؟

بنا به اظهارات کارایلان و دیدگاه صاحب نظران، این توافق پ‌ک‌ک با ترکیه، به امید بازگشایی دروازه‌های مرزی بین ترکیه و کوبانی و دید مثبت پ‌ک‌ک برای اینکه شاید ترکیه در روند مذاکرات گامی بردارد؛ انجام شده است.