سایز متن   /

صبری اُک از سران پ‌ک‌ک در مصاحبه‌یی که اخیراً با روزنامه‌ی هاولاتی داشته گفته که آنها قصد عقب‌نشینی از شمال عراق و اقلیم کردستان را ندارند. درخصوص روند مذاکرات هم با ترکیه گفته آخرین فرصت برای دولت ترکیه نوروز امسال است و اگر ترکیه با برنامه و جدی وارد پروسه مذاکرات نشود؛ روند مبازارات مسلحانه از سر گرفته خواهد شد و به این نکته هم تأکید داشته که آنها هیچ وقت سلاح‌هایشان را زمین نخواهند گذاشت.

صبری در ادامه افزوده که ما با حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) مشکل داریم اما با این وجود در صورت لزوم آماده‌ایم که در کنار حکومت اقلیم علیه بغداد مبارزه کنیم.

اظهارات اُک در حالیست که چندی پیش مراد کارایلان با لحنی تند حکومت اقلیم کردستان و حزب دمکرات کردستان عراق را مورد انتقاد قرار داده بود که چرا در رسانه‌ها هیچ بحثی از فعالیت‌ اعضای مسلح پ‌ک‌ک در شنگال، مخمور و کرکوک نمی‌شود و همه‌ی دستاوردها را میگذارند به حساب پیشمرگه و به نحوی که هیچ اسم و رنگی از اعضای پ‌ک‌ک در میان نیست. لذا از عقب‌نشینی اعضای این گروه از شمال عراق خبر داده بود.

حال پس از گذشت چند روز، اُک گفته که عقب‌نشینی نخواهند کرد! این موضوع از یک سو برمی‌گردد به سیاست پ‌ک‌ک که قصد داشت از این طریق هم برای خود در شمال عراق تبلیغ کند و خود را قهرمان پیروزی‌ها در جنگ با داعش بشناساند و از طرف دیگر بیان از اختلافات داخلی این گروه دارد، چراکه به عقیده‌ی بسیاری از صاحب نظران این حوزه، کارایلان در حقیقت مخاطب مخفی‌اش، جمیل بایک و جناح وی در داخل پ‌ک‌ک بود.

گفتنی است از سال‌ها پیش جمیل بایک و مراد کارایلان به عنوان پیشقراول دو جناح مشخص در داخل پ‌ک‌ک شناخته شده‌اند که کارایلان بیشتر خط مشی ناسیونالیستی را دنبال می‌کند و لذا خواستار تعامل با حکومت اقلیم کردستان است. اما بایک از خیلی سال‌ها پیش تاکنون، موضعی خصمانه در مقابل حکومت اقلیم کردستان و به ویژه حزب دمکرات کردستان عراق داشته و مدام با اصطلاحاتی همچون سنتی، عشیره‌گرا و … به آنها حمله‌ور می‌شود.

در حقیقت یکی از عمده اختلافات این دو جناح در خصوص نگرش به موضوع کردها و احزاب کردی است که از دید جمیل بایک کل اینها منتفی و بی‌ارزش است. اما بایک به دنبال چیست؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی