- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

پایتخت گردشگری عرب

به گزارش کوردپاریز به نقل از خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ با تشدید فعالیت گروه‌های داعش در عراق برنامه جذب وافزایش گردشگرخارجی به کردستان عراق در سال ۲۰۱۴ که پایتخت گردشگری کشورهای عرب نامیده شده بود، با شکست مواجه شد.

به گزارش رویترزهرچند هنوز هم بیلبوردهای تبلیغاتی به مردم و گردشگران خارجی برای ورود به اربیل خوشامد می‌گویند اما سال گذشته این شهر بیش از گردشگران به صدها بی خانمان خوشامد گفت که براثر فعالیت گروه‌های شبه نظامی داعش روانه کردستان شدند.

شهر اربیل که درسال ۲۰۱۴ به عنوان شهر یا پایتخت گردشگری کشورهای عرب انتخاب شده بود، می‌توانست با بهره گیری از حمایت دیگر کشورهای عربی شاهد رونق گسترده کسب و کار و تجارت و گردشگری باشد اما این طرح باوجود تبلیغات وامیدهای گسترده به شکست کامل انجامید.

” احمد کرم” مدیر اتحادیه رستوران داران درکردستان عراق می‌گوید:«من حتی نمی‌توانم درباره شدت پایین آمدن تعداد گردشگران صحبت کنم. همه چیز گویی یک شبه با تشدید ناآرامی‌ها درعراق، از هم پاشیده شده است.»

این درحالی است که بخش رو به رشد و ۱ میلیارد دلاری گردشگری در کردستان عراق درسال ۲۰۱۳ با توسعه نفوذ نیروهای تروریست در شمال و غرب بغذاد و حرکت به سوی کردستان، درسال ۲۰۱۴تقریبا به نصف کاهش یافت.

گفته می‌شود در حال حاضر به بیش از ۹۰۰ هزار انسان بی خانمان که از ترس آشوب‌های منطقه‌یی در عراق به کردستان پناهنده شده‌اند.

پیش از این عنوان پایتخت گردشگری جهان عرب در سال ۲۰۱۲ به مسقط پایتخت عمان و در سال ۲۰۱۳ به بغداد پایتخت عراق اعطا شده بود. پایتخت گردشگری عرب در سال ۲۰۱۵ شارجه درامارات است.