- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نقطه پایانی مذاکرات ترکیه و پ‌‌ک‌ک

پ‌ک‌ک موضع خود را در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات فی‌مابین با ترکیه، مشخص کرد. پ‌ک‌ک معتقد است موضع حکومت ترکیه در راستای دمکراتیزاسیون دولت و ملت نیست.

هیئت حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) پس از ملاقات با سران پ‌ک‌ک در قندیل و برگزاری نشستی در زمینه‌ی آخرین دستورات عبدالله اوجالان (رهبر دربند این گروه در جزیره‌ی امرالی)، اطلاعیه‌یی منتشر کرده و در آن به بخشی از کلیات نشست و بحث‌های انجام شده، اشاره کرده است.

در اطلاعیه‌ی این هیئت آمده: سران پ‌ک‌ک اعلام کرده‌اند تاکنون مرحله‌ی گفتگو و مذاکرات به منظور دستیابی به راه‌حل نهایی شروع نشده و این قابل قبول نیست.چراکه دولت ترکیه در این مدت بجای تلاش برای تحقق اهداف کاربردی برای دستیابی به راه‌حل نهایی، تنها به وقت‌کشی بسنده کرده است.

پ‌ک‌ک در این باره موضع تند خویش را آشکار کرد و متهم اصلی را نیز دولت و حکومت ترکیه معرفی کرد. به عقیده‌ی سران پ‌ک‌ک در کوهستان‌های قندیل، گاره و زاپ، تاکنون مکانیزمی برای این کار تعریف و مشخص نشده و هیئتی هم که قرار بوده کار نظارت را برعهده بگیرد؛ انتخاب و مشخص نشده‌ است و این نشان دهنده‌ی آن است که ترکیه در این کار جدی و مصمم نیست.

در مقابل این موضع پ‌ک‌ک هم که در نوع خود مقاومتی در برابر دستور و خواست رهبر دربند آن (عبدالله اوجالان) محسوب می‌شود و به عقیده‌ی صاحب‌نظران این خود ناشی از دودستگی و شاید هم چند دستگی موجود در رهبری و مدیریت این گروه باشد؛ رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان اخیراً اعلام کرده که ما منتظر آنیم که از جانب اوجالان دستور نهایی مبنی بر خلع سلاح کامل پ‌ک‌ک صادر شود. آنچه مقامات ترکیه و رسانه‌ها بر آن تأکید دارند، اجرای کامل این پروسه در نوروز پیش روی است.

در پارلمان ترکیه هم دو حزب اصلی (MHP) و (CHP)، از روز نخست با این پروسه مخالف بودند و همچنان هم بر موضع خود استوارند. چراکه به عقیده‌ی آنان، پ‌ک‌ک، اوجالان و شاخه‌ی شهری آن (HDP)که این روزها به عنوان نماینده‌ی اوجالان در پارلمان این کشور نقش بازی می‌کند؛ هیچ‌وقت اجازه نخواهند داشت در امور حکومتی ترکیه دخالت کنند؛ چون موضوع کشته شدن ۴۵۰۰۰ تن در این درگیری‌ها در میان است و این خانواده‌های داغدار اجازه نخواهند داد پ‌ک‌ک در جامعه‌ی ترکیه زندگی کنند.

گفتنی است دو حزب نامبرده طی سال‌های اخیر، بارها اردوغان را به بی‌لیاقتی متهم کرده‌اند و وی را نقطه‌ی ننگ تارخ ترکیه معرفی کرده‌اند.

حال با این احوال و اوضاع که اختلافات شدیدی میان امرالی و قندیل در جریان است و در داخل ترکیه هم حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه AKP) با دو حزب اصلی (MHP) و (CHP) بر سر این موضوع سر سازگاری ندارند؛ باید منتظر بود و دید که آیا این مذاکرات به نتیجه‌یی هم خواهد رسید؟ یا طبق تصمیم برخی از سران پ‌ک‌ک، در بهار امسال، باردیگر صدای تفنگ‌ها در مناطق جنوب و جنوب شرق ترکیه به گوش خواهد رسید؟ آیا سران پ‌ک‌ک قبول خواهند کرد بعد از این همه سال جنگیدن با ارتش ترکیه، همچون یک همشهری عادی در شهرها زندگی کنند و از تمام خواسته‌های خود بگذرند؟ آیا در تاریخ این عمل به نام تسلیم شدن قلمداد خواهد شد یا نه؟ آیا ….