- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

خلع سلاح پ‌ک‌ک

خلع سلاح پ‌ک‌ک

به گزارش کوردپاریز به نقل از روزنامه تودی زمان، احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر گفته: در حالی که این روند سازش در حال پیش‌روی است، دلیلی برای زمین نگذاشتن سلاح‌ها وجود ندارد. ما تصمیم گرفته بودیم که در حال پیش‌روی این روند سازش، هر دو طرف اقدامات ذکر شده را انجام دهند. اعضای مسلح پ‌ک‌ک باید زمین گذاشتن سلاح‌ها را آغاز کنند. آنها باید مه سال گذشته میلادی ترکیه را ترک می‌کردند.

عبدالله اوجالان سرکرده این گروه در بخشی از مذاکرات از شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک خواسته تا در مارس سال ۲۰۱۳ میلادی خاک ترکیه را ترک کنند. پ‌ک‌ک اعلام کرد که در مه سال ۲۰۱۳ میلادی خروج شبه‌نظامیانش از ترکیه را آغاز کرده است اما این گروه هنوز خاک این کشور را ترک نکرده است.

سرکرده نظامی پ‌ک‌ک در سپتامبر سال گذشته میلادی گفت، این گروه خروج اعضایش از خاک ترکیه به شمال عراق را متوقف کرد چراکه دولت آنکارا اقدامات توافق شده را انجام نداده و به پ‌ک‌ک خیانت کرده است.

موضوع خلع سلاح پ‌ک‌ک از مهمترین موضوعات بنیادی در مذاکرات صلح میان دولت ترکیه و عبدالله اوجالان است. طبق این بند از مذاکرات باید اعضای این گروه جغرافیای ترکیه را ترک و خلع سلاح شوند. سرکردگان آن حق برگشت به ترکیه را ندارند و باید در کشور سومی سکونت گزینند و اینکه ۱۸۰۰ تن از اعضای پ‌ک‌ک طبق تحقیقات آماری ترکیه، مورد عفو قرار می‌گیرند و می‌توانند به آغوش خانواده‌هایشان برگردند.