سایز متن   /

دسته‌بندی نشده

پ ک ک از زمان حضور فعال خود در کردستان عراق تاکنون همیشه به کردهای ایزدی توجه خاصی داشته است. کردهای ایزدی که از لحاظ دینی مسلمان نیستند همیشه از سوی کردهای عراق مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند و این سبب شده تا همیشه نوعی خصومت متقابل در بین آنها حفظ گردد. این نارضایتی سبب شده تا پ ک ک بتواند در میان این کردها وارد شده و خود را حامی آنها نشان دهد. تعداد اعضای ایزدی در بین پ ک ک کم نیست.این رویکرد همواره از سوی پ ک ک در خصوص بسیاری موضوعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و بهره برداری از فضای موجود در میان گروههای مختلف در جهت اهداف خود یکی از شگردهای پ ک ک می باشد. در واقع پ ک ک تلاش می کند تا از اب گل آلود ماهی بگیرد و در این میان خیلی منافع کردها به طور خاص مد نظر نیست.

پس از آغاز مذاکرات اوجالان و استخبارات ترکیه در دو سال گذشته پ ک ک به تدریج حوزه حضور فیزیکی خود را گسترش داده و در میان کردهای شنگال نیز حضوری نامحسوس پیدا کرد چون نمی خواست سبب حساسیت بارزانی گردد. اما اهمیت استراتژیک شنگال برای پ ک ک باعث شده تا به دنبال فرصتی برای حضور علنی در آن باشد.

هنگامی که داعش موصل را اشغال کرد مراد کاراییلان رئیس شاخه نظامی پ ک ک به بارزانی پیشنهاد داد تا راه را باز کند و پ ک ک به شنگال برود چون به گفته وی اگر شنگال از دست برود کرکوک نیز از دست خواهد رفت. این نشان داد که پ ک ک به حضور در شنگال علاقه خاصی دارد. عقب نشینی و به روایتی فرار پیشمرگه های بارزانی در برابر داعش از منطقه استراتژیک شنگال و قتل عام کردهای ایزدی سبب شد تا پ ک ک فرصت یابد بدون اجازه و با حالتی توجیه پذیر نیروهای خود را به شنگال بفرستد. نکته مهم این است که پ ک ک در بیانیه خود مبنی بر حضور در شنگال اعلام کرد آنها به قصد ماندن در این منطقه حرکت می کنند.

اگر این را در کنار اظهارات مقامات استخبارات ترکیه مبنی بر این که شنگال قندیل دوم شده است(لینک زیرین) بگذاریم بایستی گفت که پ ک ک تصمیم گرفته است در همه جای کردستان عراق حضور داشته باشد و در آینده به وزنه ای علیه بارزانی تبدیل شود چرا که حزب راهکار دموکراتیک کردستان(پ.چ.د.ک.) شاخه پ ک ک برای کردستان عراق نیز در این فرصت شاخه نظامی خود را اعلام کرد. این حزب همیشه ازسوی بارزانی تحت فشار بود اما از این پس با حضور گسترده آنها یا بارزانی بایستی با آن مدارای بیشتری کند و یا بایستی منتظر درگیری های مسلحانه طرفین باشیم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی